"an independent online kurdish website

دور جدید اعتراضات سراسری که از هشت روز پیش در چند شهر خوزستان آغاز شد، با وجود فضای سنگین امنیتی و سرکوب توسط نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی، تاکنون دست‌کم به ۲۱ شهر در هشت استان تسری یافته است.

بر اساس گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، در شبانه روز گذشته تجمع‌های مردمی در استان خوزستان در شهرهای دزفول، اندیمشک، اهواز، ایذه، و شادگان، در استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرهای یاسوج، دهدشت و سوق، در استان چهارمحال و بختیاری در شهرهای شهرکرد، فارسان، جونقان، هفشجان و چلیچه، در استان لرستان در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، دورود، و همچنین در سایر مناطق کشور از جمله شهرهای رشت، اردبیل، نیشابور، قوچان، و بخش‌هایی از مناطق جنوبی تهران جریان ادامه یافته است.

نیروها و تجهیزات پرشمار یگان ویژه در مناطق مختلف کشور مستقر شده‌اند و مقامات امنیتی و انتظامی در برخورد با معترضان از سلاح‌های گرم استفاده کرده‌اند.

صدای آمریکا نمی‌تواند به طور مستقل این گزارش‌ها را تایید کند.

بنا بر ویدئوهایی که عمدتا از سوی حساب «۱۵۰۰ تصویر» انتشار یافته، برخی معترضان هدف شلیک مستقیم قرار گرفته‌اند.

گزارش‌های غیررسمی از کشته شدن دست‌کم پنج تن در جریان این اعتراض‌ها با هویت «پیش‌علی غالبی حاجی‌وند در دزفول، امید سلطانی در اندیمشک، حمید قاسم‌پور در فارسان، و سعادت هادی‌پور در هفشجان و بهروز اسلامی در بخش باباحیدر از توابع فارسان» حکایت دارند، اما صدای آمریکا نمی‌تواند به طور مستقل این خبر را تأیید کند.

احمد آوایی، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی گفته است، در تجمعات خوزستان یک نفر که اهل اندیمشک بوده کشته شده است. او تأکید کرده که این فرد دزفولی نبوده است.

همچنین شماری از معترضان توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. ایرنا، خبرگزاری دولتی در ایران با تأیید برگزاری تجمع‌ها در پنج استان، بازداشت ۱۵ تن را در دزفول و هفت تن را در یاسوج تأیید کرده است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، هرانا، نیز هویت ۱۳ تن از بازداشت‌شدگان در سوسنگرد، هشت تن در اهواز، پنج تن در شاوور از توابع کرخه اعلام کرده است.

آرش صادقی، فعال حقوق بشر نیز نام‌ها و عکس‌های برخی از بازداشت شدگان را اعلام کرده است.

هويت برخی از بازداشت شدگان:

سوسنگرد :

۱-جاسم بحرانى 17 ارديبهشت

٢-هاشم بحرانى 17 ارديبهشت

٣-محمد طرفى 17 ارديبهشت

٤-عطيه مغينمى 40 ساله، كارمند شهردارى،17 ارديبهشت

٥-حسين مغينمى، 22 ساله فرزند راضى 17 ارديبهشت

٦-احمد صياحى فرزند قاسم،پرستار،و فعال مدنى 17 ارديبهشت

هم‌زمان با اعتراضات عمومی که معمولا بعدازظهرها آغاز می‌شود و تا پاسی از شب ادامه دارد، تجمع‌های صنفی نیز به طور روزانه هم‌راستا با این اعتراضات در جریان است.

شماری از بازنشستگان تأمین اجتماعی روز یک‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در قزوین با برگزاری تجمع اعتراضی خواستار استعفای ابراهیم رئیسی شدند و تأکید کردند که تنها راه احقاق حق، تداوم اعتراض در خیابان‌ها است.

این معترضان شعارهایی از جمله «شش کلاس بی‌سواد، استعفا استعفا»، «فقط کف خیابون به دست میاد حقمون»، و «این همه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی» سر دادند.

همچنین گروهی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در اصفهان با برگزاری تجمع در مقابل این سازمان شعار دادند: «ما اشتباه کردیم که انقلاب کردیم» و «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون».

نا بر گزارش‌های غیررسمی از ایران، صبح شنبه ۲۴ اردیبهشت شورای عالی امنیت ملی در جلسه‌ای با نمایندگان رسانه‌ها از آنها خواسته که از سیاست‌های دولت ابراهیم رئیسی در زمینه گرانی کالا حمایت کنند، «وگرنه آشوب می‌شود.»

در حالی که رسانه‌های رسمی مستقل و آزاد از امکان حضور در ایران برای پوشش خبری اعتراضات محروم شده‌اند، گزارش شده است که پلتفرم اینستاگرام برخی ویدئوهای مرتبط با اعتراضات مردمی را حذف کرده است.

با ادامه اعتراضات در ایران، سرویس اینترنت مناطقی از کشور با قطعی و یا اختلال مواجه شده است.

این اعتراضات که هم‌زمان با اوج گرفتن گرانی‌ها آغاز شد، با شعارهایی علیه ارکان جمهوری اسلامی ادامه دارد.

یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز جمعه در ارتباط با اعتراضات جاری در ایران به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «ما گزارش‌های رسانه‌ای در مورد اعتراضات را دیده‌ایم. ما از حقوق ایرانیان برای تجمع مسالمت‌آمیز و ابراز وجود بدون ترس از خشونت یا بازداشت خودسرانه حمایت می‌کنیم.»

منبع: خبر صدای امریکا

علی جوانمردی 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی