"an independent online kurdish website

ارگان خبری فعالان حقوق بشری در ایران اعلام کرد از آغاز اعتراضات جاری در ۲۶ شهریور تا روز ۱۱ دی، ۵۱۲ تن بر اثر خشونت نیروهای حکومت جمهوری اسلامی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش هرانا این تعداد شامل ۶۹ کودک یا نوجوان زیر ۱۸ سال جان‌باخته در ۱۶۱ شهر است.

بر این اساس ۱۹۲۰۴ تن نیز به جرم شرکت در اعتراضات مردمی یا حمایت از آن بازداشت شده‌اند که هویت ۴۴۶۵ تن از آنها مشخص شده است.

در این بازه زمانی دانشجویان و اساتید ۱۴۴ دانشگاه نیز در اعتراضات شرکت داشته‌اند و در این میان ۶۸۳ دانشجو بازداشت شده‌اند.

تاکنون همچنین دو تن از معترضان بازداشت‌شده به نام‌های محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد اعدام شده‌اند و شمار دیگری از معترضان نیز با اتهامات محاربه و افساد فی‌الارض که می‌توانند مجازات اعدام را به همراه داشته باشند،‌ روبه‌رو هستند.

در خبری دیگر دادگاه انقلاب ساری مهدی محمدی‌‌فرد، جوان ۱۸ ساله، را که در جریان اعتراضات سراسری در نوشهر بازداشت شده بود در رابطه با اتهامات «افساد فی الارض» و «محاربه» به دوبار اعدام محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، این دادگاه همچنین محمدی‌فرد را برای اتهامات دیگر، از جمله «توهین به رهبری» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت»، مجموعا به بیش از ۷ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی