"an independent online kurdish website

در راستای عنوان ( اتحادیه‌ اروپا و (PKK)ی جدایی طلب؟!) لازم است مطلب زیر که‌ در رادیو پژواک رادیو فارسی بخش زبانهای سوئد منتشر گشته‌، مطالعه‌ نمایم.

{اتحادیه اروپا پ.ک.ک را به عنوان سازمان تروریستی می‌شناسد این سازمان دارای اهداف جدایی طلبانه در ترکیه است عکس: Johan Nilsson/TT

یک شهروند ترکیه در سویدن مظنون به حمایت مالی از پ.ک.ک است

1:32 min

 فهرست من

  • ارسال برای دیگران

پخش شده torsdag 4 maj kl 11.12

  • انتظار می‌رود، ظرف چند هفته، مردی که در سویدن مظنون به جمع آوری پول برای حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) بوده، رسماً متهم شناخته شود. اتحادیه اروپا پ.ک.ک را به عنوان سازمان تروریستی می‌شناسد.
  • اولین بار است که در سویدن فردی با چنین اتهام تحت پیگرد قرار می‌گیرد. هانس ارمان دادستان پرونده معتقد است که این بخشی از یک عملیات بزرگ در زمینه تامین مالی یک سازمان تروریستی است.
  • در جریان تحقیقات شواهد بیشتری بدست آمده که ارتباط مظنون با پ.ک.ک را تقویت می‌کند. این در حالیست که مرد مظنون اتهامات وارده را رد می‌کند.

persian@sr.se

اخبار مرتبط}.

در گزارش رادیو پژواک چند‌ مسئله‌ مطرح گشته‌، در حد توان به‌ مانند یک شنونده‌ به‌ آنها میپردازم.

1 – اتحادیه‌ اروپا و مسئله‌ء جدایی طلبی؟

اسکاتلند جز جغرافیای بریتانیا میباشد، رهبران بریتانیا و اسکاتلند در روز دوشنبه‌ 15 اکتبر 2012 متنی را در رابطه‌ با رفراندوم برای استقلال اسکاتلند امضا نمودند و آن رفراندوم در پائیز 2014 برگزار گشت.

(فرهنگ سیاسی دولت و مردم بریتانیا) نه‌ آنکه‌ (مهر جدایی طلبی به‌ مردم اسکاتلند) نزدند، بلکه‌ با دید احترام به‌ رفراندم اسکاتلندیها نگریستند. در هر رفراندم اکثریت آرا تعین کنندهء‌ مسیر رفراندوم میباشد، نتیجه‌ رفراندوم اسکاتلند نتوانست اکثریت آرای مردم اسکاتلند را برای جدا شدن از بریتانیا کسب نماید.

2 – مردم و دولت سوئد و مسئله‌ جدایی طلبی

تا سال ( 1905) نروژ جز جغرافیا سوئد بود) در آن سال مردم نروژ تصمیم گرفتند از سوئد جدا شوند، در راستای این کار رفراندمی برگزار نمودند، (فرهنگ سیاسی دولت و مردم سوئد) نه‌ آنکه‌ (مهر جدایی طلبی به‌ مردم نروژ) نزدند، بلکه‌ با دید احترام به‌ رفراندم نروژیها نگریستند.

در هر رفراندمی اکثریت آرا تعین کنندهء‌ مسیر رفراندم است، نتیجه‌ رفراندم مردم نروژ با اکثریت آرا جدای از سوئد را تعین نمود و دولت مستقل نروژ را اعلام نمودند. هر سال که‌ مراسم سالروز استقلال نروژ اجرا میگردد، دولت سوئد به‌ مردم و دولت نروژ تبریک میگوید!

{پ ک ک (PKK)}ی تروریست

متاسفانه‌ نویسنده‌ء آن گزارش از مسئله‌ای‌‌ که‌ در سوئد رویداده است،‌ اطلاع ندارند:

زمانیکه‌ زنده‌یاد (اولاف پالمه‌ نخستوزیر سوئد) ترور گشت، تلاش فراوانی شد که‌ آن ترور را به‌ {(PKK) پارت کارگران کردستان} نسبت دهند، اما دادگاه‌ سوئد به‌ دلیل اینکه‌ سند و مدرگی در رابطه‌ با (PKK) که‌ در آن ترور را نقش داشته‌ باشد در دست نداشت، چنین ادعای را رد نمود.

4 – یک شهروند ترکیه‌ در سویدن مظنون به‌ حمایت مالی از پ – ک – ک است.

این مسئله‌ اثپاتی نیست و آن فرد هم آنرا رد نموده‌ است، پس این گزارش فاقد ارزش میباشد و برای خواننده

سودی ندارد. در رابطه‌ با این مسئله‌ نظر خواننده‌گان و شنونده‌گان گرامی رادیو پژواک را به‌ مطلبی در رابطه‌ با یک فرد تروریست به‌ اسم (رحمت اکیلوف) که‌ در رادیو زایه‌له (Zayele ) رادیو کردی بخش زبانهای سوئد پخش گشته‌ است، جلب مینمایم.

{رحمت اکیلوف

رحمت اکیلوف ماشینی را در ستهکولم ربود و با آن یک عملیات تروریستی در دروتنینگکاتان ستهکولم انجام داد، متاسفانه‌ منجر به‌ کشته‌ شدن پنج نفر و زخمی شدن پانزده‌ نفر گردید. اکیلوف در دادگاه‌ چنین میگوید: کردهای آتیئست در سوئد کمک ماڵی برای پیشمه‌رگه‌های (PKK) جمع میکنند تا با داعش بجنگند.

به‌ بخشی از متن کردی آن گزارش رادیو (Zayele ) و ترجمه‌ فارسی آن بنگرید:

{(ره‌حمه‌ت ئه‌کیلۆڤ: کورده‌ ئاتایسته‌کانی سوید

دژایه‌تی داعش ده‌که‌ن

ره‌حمه‌ت ئه‌کیلۆڤ ده‌ڵێت هه‌ندێک پیتزاخانه‌ هه‌یه‌ له‌ سویددا که‌ پاره‌ بۆ پێشمه‌رگه‌ی کوردستان و په‌ که‌ که‌

ده‌نێرنه‌وه‌ تا دژایه‌تی داعشی پێ بکه‌ن.

ئه‌مڕۆ له‌ دادگاییه‌که‌ی ئه‌کیلۆڤدا داواکاری گشتیی له‌ ئه‌کیلۆڤ ده‌پرسێت ئه‌گه‌ر له‌ سویددا گروپ و خه‌ڵکێک هه‌ن که‌ به‌ دوژمنایه‌تیی داعش ده‌که‌ن، ئه‌کیلۆڤ ده‌ڵێت به‌ڵی کورده‌ ئاتایسته‌کان نه‌ک کورده‌ ئاتایسته‌کان نه‌ک کورده‌ موسوڵمانه‌کان، بۆ نموونه‌ له‌ ڕێی چه‌ند پیتزاخانه‌یه‌ک پاره‌ ده‌نێرنه‌وه‌ بۆ پێشمه‌رگه‌ی کوردستان و گه‌ریلاکانی په‌که‌که‌ بۆ ئه‌وه‌ی دژ به‌ داعش بجه‌نگن. هه‌روه‌ها کۆمپانیا و شه‌ریکه‌ گه‌وره‌ هه‌ن که‌ پاره‌ کۆده‌که‌نه‌وه‌ و ده‌ینێرنه‌وه‌ بۆ شه‌ڕی دژ به‌ داعش …..).

رحمت اکیلوف: کردهای آتیئست سوئد با داعش مخالفت میکنند.

رحمت اکیلوف میگوید تعدادی پیتزاپزی در سوئد که‌ پول برای پیشمه‌رگه‌های کردستان و (PKK) روانه‌ میکنند تا با داعش جنگ نمایند.

امروز در دادگایی اکیلوف قاضی دادگاه‌ از اکیلوڤ میپرسد آیا در سوئد افراد یا گروهای هستند که‌ دشمن داعش باشند، اکیلوف میگوید آری کردهای آتیئست نه‌ کردهای مسلمان، برای نمونه‌ از طریق چند پیتزاپزی پول برای پیشمه‌رگه‌های کردستان و گریلاهای (PKK) میفرستند تا با داعش جنگ نمایند. همچنین چند شرکت و کمپانی بزرگ پول جمع میکنند و میفرستند تا با داعش بجنگند.  …… }. 

**

15/5/2023

سعید قایشی یکی از بینده‌گان و خواننده‌گان رادیو پژواک و ….

این مطلب در فیسبووک خودم و رسانه‌های دیگری منشتر میگردد.

Sai.saqzi@gmail.com

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی