"an independent online kurdish website

بیش از ۴۰۰ دانشمند، کارشناس، استاد دانشگاه، و محقق ایرانی‌-‌آمریکایی با نوشتن نامه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در خواست کردند در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، به نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ در ایران و اتهام جنایت علیه بشریت بپردازد و به آن اشاره کند.

در این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار بخش فارسی صدای آمریکا قرار گرفته، ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به رنج مردم ایران در حکومت جمهوری اسلامی، آمده است: «[ما] معتقدیم گزارش عفو بین‌الملل فقط سطح جنایاتی را که حاکمان ایران علیه مردم ایران و کشورهای منطقه مرتکب شده‌اند نشان می‌دهد.»

اشاره این نامه به *گزارش سازمان عفو‌ بین الملل در مورد نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ در ایران است. این سازمان یک روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، در توییتی نوشت که «جنایات علیه بشریت» بر این مراسم سایه انداخته است.

در نامه ۴۰۰ دانشمند ایرانی‌-‌آمریکایی همچنین آمده است: «شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد ابراهیم رئیسی، مسئول زندانی کردن، شکنجه، و اعدام بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ و هزاران نفر پس از آن زمان تاکنون است.»

نویسندگان این نامه از رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند طرح قانونی شماره ۱۱۸ مجلس نمایندگان آمریکا را که از حمایت ۲۵۰ عضو مجلس نمایندگان برخوردار است و می‌گوید «ایالات متحده باید در هرگونه تحقیقات بین‌المللی در مورد کشتارهای غیرقانونی مخالفان ایرانی در سال ۱۳۶۷ مشارکت داشته باشد» مدنظر قرار دهد.

آنها می‌گویند: «ما انتظار داریم دولت شما رهبری این موضوع در سازمان ملل متحده را برعهده بگیرد تا تحقیقات بین‌المللی برای پاسخگویی رئیسی به جنایات علیه بشریت، انجام شود.»

این نامه همچنین در ادامه از رئیس جمهوری آمریکا خواسته «سیاست‌ها و نقشه مسیر قاطعی را در کنار مردم ایران و تمامیل مشروع آن‌ها برای جمهوری آزاد، سکولار و دموکراتیک تدوین و اجرا کند و به گسترش بدخیم و خطرناک تروریسم رژیم ایران در سطح جهانی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌ کننده در منطقه پایان دهد.»

۴۰۷ محقق و دانشمند ایرانی در آمریکا این نامه را امضا کرده‌اند. رونوشتی از این نامه به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، نمایندگان کنگره ایالات متحده، و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ارسال شده است.

کاظم کازرونیان، استاد دانشگاه کانتیکت، ژیلا عندلیب، سیامک کیوان، شهناز کیان، و علی پارسا در میان امضا‌کنندگان این نامه دیده می‌شوند.

کاخ سفید عصر دوشنبه ۲۲ شهریور اعلام کرد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به نیویورک خواهد رفت و در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند.

جن ساکی،‌ سخنگوی کاخ سفید، پیشتر گفته بود: «رئیس جمهوری جدید باید از این پس پاسخگوی نقض حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری خود باشد. ما قویا از دولت ایران و یا آنهایی که در قدرت هستند می خواهیم زندانیان سیاسی را آزاد کنند و وضعیت حقوق بشر و آزادیهای اساسی برای همه ایرانیان را بهبود بخشند.»

*عفو بین‌الملل: «جنایات علیه بشریت» بر مراسم تحلیف رئيسی «سایه‌ای سهمگین» انداخته؛ افزایش انتقادها از سفر نماینده اتحادیه اروپا به تهران

سازمان عفو بین‌الملل، یک روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، در توییتی نوشت که «جنایات علیه بشریت» بر این مراسم سایه انداخته است.

این نهاد همچنین خواستار انجام «تحقیقات کیفری» به دلیل نقش آقای رئیسی در «جنایات علیه بشریت» در رابطه با «کشتار ۶۷» شده است.

سازمان عفو بین الملل، شماراعدام شده‌های آن سال را حدود ۵ هزار نفر اعلام کرده و در گزارشی در سال ۲۰۱۸ گفت که «آمار واقعی می‌تواند بیشتر باشد.»

این نهاد حقوق بشری، پس از پیروزی رئیسی در انتخابات نیز درخواست خود برای تحقیق در‌ مورد نقش او در آن چه که واشنگتن و گروه‌های مدافع حقوق بشر «اعدام‌های فراقانونی هزاران زندانی سیاسی» در سال ۱۳۶۷ خوانده‌اند، تکرار کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در توییت اخیر خود با اشاره به شرکت نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیسی، از جامعه بین‌المللی خواسته است تا تعهد خود به مبارزه علیه «مصونیت حاکم بر ایران برای اعدام‌های فراقضایی و سایر موارد قتل،‌ ناپدیدسازی قهری و شکنجه» را به صورت علنی نشان دهند.

تصمیم اتحادیه اروپا برای فرستادن نماینده خود، انریکه مورا به مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، با انتقاد شماری از چهره‌های سیاسی، فعالان مدنی و حقوق بشر همراه شده است.

در ایران، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر با انتقاد از سفر انریکه مورا به تهران و با بیان اینکه ابراهیم رئیسی حقوق بشر را نقض کرده است، در اینستاگرام نوشته است «آقای مسئول محترم چطور است که شما برای ادامه مذاکرات با حکومت ایران می توانید به ایران سفر کنید و حکومت ایران شما را می پذیرد؟ اما واکسن های شما را برای مردم ایران نمی پذیرند؟ چون اولی برای بقای حکومت و دومی برای بقای مردم است. من بعنوان یک فعال حقوق بشر اعلام می‌کنم، اقدام حکومت و حضرتعالی را برای بقاء حکومت و عدم بقاء مردم نمی پذیرم و معترضم. این روز را من و مردم سرزمینم به خاطر می سپاریم، شما هم خوب به خاطر بسپارید.»

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و مجری برنامه تبلت صدای آمریکا نیز با انتشار ویدئویی بر توییتر خود به حضور نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیسی اعتراض کرد و نوشت: «اعتراض ما فقط در مورد جان خود مردم ایران نیست، اگر شما غربی‌ها در مقابل کسی که عامل کشتار و قتل و کروگان‌گیری هزاران انسان‌ است نایستید، جان شهروندان خودتان هم در خطر است.»

سازمان عفو بین‌الملل همچنین ازرهبران دنیا خواسته تا ایجاد یک سازوکار تحقیق و پاسخگویی مستقل را «برای جلوگیری از تکرار چرخه‌ خونریزی و تامین عدالت و پاسخگویی برای قربانیان و بازماندگان» با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مطرح کنند.

….

*سخنگوی کاخ سفید: رئیسی باید از این پس پاسخگوی نقض حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری خود باشد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، تاکید کرد برنامه ای برای دیدار در سطح رهبران آمریکا و ایران وجود ندارد.

خانم ساکی این موضوع را در پاسخ به سوالی در مورد اولین کنفرانس خبری ابراهیم رئیسی عنوان کرد.

ابراهیم رئیسی، روز دوشنبه ۳۱ خرداد به عنوان رئیس جمهور منتخب در انتخابات ۱۴۰۰ در یک نشست خبری شرکت کرد و به پرسش های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد. آقای رئیسی در این نشست به امکان پذیرش دیدار احتمالی با رئیس جمهوری آمریکا پاسخ منفی داد.

جن ساکی ساعاتی پس از این اظهارنظر گفت: «ما هم اکنون روابط دیپلماتیک با ایران نداریم و هیچ برنامه ای برای دیدار در سطح رهبران نداریم. بنابراین هیچ تغییری در این موارد رخ نداده است.»

سخنگوی کاخ سفید افزود: « دیدگاه پرزیدنت بایدن و دولتش این است که تصمیم گیرنده در ایران رهبر است. این وضعیتی است که پیش از انتخابات بوده و امروز و در آینده نیز به همین منوال خواهد بود.»

خانم ساکی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد نحوه تعامل آمریکا با رئیس جمهوری منتخب در جمهوری اسلامی ایران که در اعدامهای زندانیان سیاسی در دهه شصت نقش داشته و اینکه او فردی تحت تحریم است، گفت: «رئیس جمهوری جدید باید از این پس پاسخگوی نقض حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری خود باشد. ما قویا از دولت ایران و یا آنهایی که در قدرت هستند می خواهیم زندانیان سیاسی را آزاد کنند و وضعیت حقوق بشر و آزادیهای اساسی برای همه ایرانیان را بهبود بخشند.»

رئیسی در نشست خبری روز دوشنبه، خود را« مدافع حقوق مردم» معرفی کرد و در مورد نقشی که در اعدام های دهه شصت داشته مدعی شد:« اگر یک حقوقدان و قاضی از حقوق مردم دفاع کرده باید مورد تقدیر و تشویق قرار گیرد.»

رئیسی همچنین در مورد توافق هسته ای ایران با غرب و سرنوشت مذاکرات هسته ای گفت:« ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارند چون آورده ای که در برجام پیش بینی شد ملت ایران شاهد برخورداری از این آورده نبود.»

ششمین دور مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی روز گذشته به پایان رسید و طرفین گفت وگو برای مشورت و تصمیم گیری به پایتخت کشورهایشان بازگشته اند.

جن ساکی گفت هنوز تاریخی برای دور هفتم گفت وگوها در نظر گرفته نشده است. او گفت ما می دانیم که در طول مذاکرات شعارهای سیاسی برای پاسخگویی به سوالات داخل ایران بیان می شود و ما این مسائل را درک می کنیم، تمرکز ما بر روی مذاکرات است که ما امیدواریم که ادامه یابد.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی در مورد مخالفت جمهوریخواهان در کنگره آمریکا با برداشتن تحریم‌ها علیه تهران در صورت ورود آمریکا به برجام گفت: ابتدا بگویم که هنوز ما به توافقی نرسیدیم که درباره موضعگیری جمهوریخواهان در کنگره صحبت کنیم.

خانم ساکی افزود که ما می دانیم ایران نقش خوبی در طیف گسترده‌ای از مسائل در سطح بین المللی ایفا نمی کند. اینها شامل نقض حقوق بشر، و دخالتشان در امور منطقه می‌شود و این مسائل وجود خواهند داشت حتی و اگر به توافق برسیم. جن ساکی افزود: آنچه در چارچوب منافع آمریکا است، بازگشت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و درک بهتر از توان هسته‌ای آنها است.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی