"an independent online kurdish website

عراق کشوری کە   ملل ، اقلیتها و آیینهای مختلف آن راتشکیل دادەاند.ali_esmailzade

وجود حکومتهای دیکتاتور و تک حزبی در گذشتە در این کشور مانعی بسیار عظیم بودە در احقاق حقوق شهروندی و رعایت حقوق ملل و اقلیتهای  موجود در آن و این خود بە مفهوم  این است کە  تا حال دمکراسی، آزادی  و رعایت حقوق دیگری را بخود ندید است.
چگونگی تشکیل دولت در عراق بعد از حضور   نیروهای هم پیمانان  حکایت در آن داشت کە نیروهای مذکور بخوبی از چند ملتی بودن عراق آگاەاند و خواهان احراز حقوق اقلیتهای مختلف در این کشور هستند.
 هر چند تصویب قانون فدرالی در عراق و رویە تشکیل دولتهای ملی در ای کشور خود سدی شد برای جلوگیری از تشکیل حکومتی خودکامە و غیرە دموکراتیک اما در این میان برای هر ناظری سیاسی مشخص است کە  تشکیل دولتهای در چند سال گذشتە و نیز برقراری صلح و آرامش در عراق تمام گروه ها و جریانات سیاسی بە یک میزان نقش نداشتە و  تاثیر گذار نبودە اند.
 کوردها کە یکی از ملل تشکیل دهندە این کشور هستند در دهەهای گذشتە تاریخ خود  در عراق  مبارزاتی بسیار وسیع داشتە اند این مبارزات حکایت از این دارد کە تاریخ این ملت  همراە بودە با آزادی خواهی، سعی برای احقاق حقوق ملی و نیز ژینوساید عظیم و این خود بە منزلە این است این ملت در عراق خود بزرگتر قربانی دیکتاتوریت و عدم آزادی سیاسی هستند.
 حضور نیروهای هم پیمانان در مارس ٢٠٠٣ در عراق  برای کوردها بسیار حائز اهمیت بود و شهروندان این ملت این حضور را پایانی برای ژینوساید چندین دهە خود میدانستند.
اگر آغاز این حضور را سرآغازی برای شکلگیری دموکراسی در عراق تلقی نمایم برای ما نمایان است کە کوردها هرچند در بدست آوردن خواستهای مشروع خود مانند بازگشت دوبارە استان کرکوک بە ایالت فدرال کوردستان ناموفق بودەاند اما سیاستمداران این ملت در شکل گیری دولتها ملی و پیشقدم شود برای تشکیل کنگرەهای ملی ، صلح و تامل با دیگری بسیار فعال عمل نمودەاند.
اگر عدم دستیبابی بە خواست و حقوق  مشروع  سیاسی را در کنار تلاش برای شکل گیری دمکراسی و دولتهای ملی قرار دهیم برایمان نمایان میشود کە کوردها در عراق دمکراسی را جزی از منافع سیاسی خود قلمداد مینمایند و در این راە نیز هزینەهای زیادی را تحمیل شودەاند.
عملکرد سیاستمدارن کورد در تاریخ مبارزات خود و همچنین بعد از حضور نیروهای هم پیمان در عراق باید جامعە جهانی را بر این تعهد ملزم دارد کە با پشتیبانی از خواستهای حقوقی این ملت در عراق از قربانی شودن مجدد آنها  در مسیر شکل گیری دموکراسی و آزادی در عراق جلوگیری نماید.
سعی برای تنشزادی در داخل و منطقە ، ترجیح دادن منافع ملی بر منافع گروهی ، پیشقدم شدن برای تشکیل دولت ملی ، سعی برای تشکیل کنگرە ملی و نیز تلاش برای عادی سازی روابط خارجی عراق با کشورهای دیگر جزئی از عملکرد سیاسی کوردها در عراق است. و این عملکرد   باید  گروە و جریانات سیاسی در عراق و همچنین نیروهای بین المللی  را بە این تعهد ملزم دارد کە از خواست حقوقی این ملت خصوصا الصاق مجدد مناطق مختلفی از  کوردستان  بە ایالت فدرال کوردستان در عراق  پشتیبانی لازم را بعمل آوردند. تا بدین شکل بە  تلاشهای دمکراسی خواهی چندین دهە این ملت ارج نهادە شود.
عدم این حمایت  جدا از اینکە خود بە منزلە عدم حمایت از شکلگیری دموکراسی در عراق است میتواند بە مفهوم  سعی برای قربانی شدن مجدد این ملت نیز تلقی شود.
{jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی