"an independent online kurdish website

بیشتر مسئولین جمهوری اسلامی در چند روز گذشتە با تاکید بر وجود توطئە در زمان انتخابات گفتەاند مردم در انتخابات حضوری فعال خواهند داشت.helbzardn_2

در اینجا یک سوال مطرح است اگر مردم در انتخابات حضور داشتە باشند چرا و چە کسی بر علیە انتخابات توطئە خواهد نمود؟ این توطئە بە چە مفهومی است آیا آرای مردم بە خطر خواهد افتاد و کسانی دیگر بجایی نمایندگان مردم انتخاب میشوند و یا کسانی سعی مینایند کە مردمی کە در انتخابات شرکت کردەاند دوچار مشکل نمایند؟
اگر اساس تحلیل خود را انتخابات و انتخاباتهای گذشتە کە در ایران برگزار شدەاست قرار دهیم بر همگان نمایان است کە بە دلیل نظارت شورایی نگهبان در هیچکدام از انتخابات گذشتە ایران نمایندگان مردم شرکت نداشتە است. و اگر حضور گستردە مردم در انتخابات دورە نمایندگی ٦ و ریاست جمهوری ٧ و ٨ و همچنین ریاست جمهوری دهمین دورە را در نظر بگیریم بە جرئت میتوان اظهار کرد کە دلیل شرکت گستردە مردم در آن انتخابها سعی برای تغییر در نظام جمهوری اسلامی بە شیوەای مسالمت آمیز بودە است.
حال باید بە این مسئلە اندیشید در حالی اکثر جریانات سیاسی در داخل و اپوزیسیون در خارجی از کشور انتخابات را تحریم کردەاند و این در نگاە اول یعنی آنها هیچ امیدی ندارند کە از طریق انتخابات در رژیم کنونی ایران تغییراتی ایجاد نمایند و همزمان با شورایی نگهبان نیز در سطحی بسیار وسیع سعی دارد کاندیداهای انتخاباتی را گزینش نماید پس وحشت سران نظام از این انتخابات بە چە دلیل است؟
هرچند شاید مقولە طرفدارن احمدی نژاد-مشائی یکی از دل نگرانیهای وابستگان بە آیت اللە خامنەای باشد اما با توجە بە تجربە برخورد با مخالفین در چندین دهە گذشتە بە دیدگاە این قلم این مقولە نمیتواند گزینە اصلی آشفتگی موجود باشد هر چند اگر شرط در دست داشتن یک سری مدرک بر ضد جریان خامنەای در دست گروە مشایی را نیز قبول نمایم.
 با نگاە بە گذشتە انتخاباتی در جمهوری اسلامی آنچە نمایان است و در این مورد بیانیەهای صادرە انتخاباتی گذشتە شخص خامنەای بیشتر حائز اهمیت است تاکید بر میزان مشارکت مردم در انتخابات خصوصا آن سری از انتخابات کە در بالا ذکر شدەاند.
جمهوری اسلامی از ١٢ فروردین ١٣٥٨ سعی بر این داشتە است کە میزان مشارکت را در انتخابات  چنان مطلق اعلام کند کە جایی هیچ شبهەای در آن نباشد بطوری کە میزان شرکت در رفراندم جمهوری اسلامی را بدون کوچکترین شک ٩٩.٥ اعلام نمود این در حالی بود کە بسیار از مناطق از جملە کوردستان شرکت در این رفراندم را تحریم نمودە و در بسیار از مناطق دیگر امنیت آنچان بالا نبود کە همە بتوانند در انتخابات شرکت نماید حال اگر طرفدارن رژیم گذشتە و بیماران و افراد کهن سال را نیز در نظر نگیریم.
برای مطلعین از رویداهای سیاسی ایران نمایان است کە در انتخابات گذشتە بیشتر از هر چیزی بر میزان توهمی ٤٠ میلیون تاکید گردید و این موضوع بیشتر حائز اهمیت بود تا چگونگی شمارش و سیانت از آرا مردم و حتی پاسخگوئی بە خواست بررسی مجدد آرا کە بعد از اعلام نتایج از طرف بیشینە مردم مطرح گردید.
در اینجا باید بر این مسئلە تاکید نمود آنچە انتخابات را برای خامنەای و دیگر سران نظام بە تونل وحشت تبدیل کردەاست. نتیجە انتخابات و نیز فرد منتخب نیست و حتی مشارکت در انتخابات نیز نمیتواند برای این افراد اهمیت داشتە باشد. بلکە چگونگی برخورد مردم با انتخاباتی کە بعد از سرکوبی وسیع دو سال گذشتە اولین انتخابات خواهد بود کە برگزار میشود. در اینجا باید گفت کە اگر مردم و جریانات سیاسی خواهان تغییر در نظام و یا تغییر نظام هستند باید در این انتخابات عدم حضوری فعال داشتە باشند بە این مفهوم کە حتی حضور  در ستادهای انتخاباتی بە مفهوم اهمیت دادن بە این انتخابات تلقی شدە و در نتیجە رژیم میتواند میزان آرا انتخابات را بالاتر اعلام نماید و از آن طریق بە صورت غیرە مستقیم میزان مشارکت را بە مفهوم میزان مقبولیت نظام تلقی نماید.     
 پس باید گفت تحریم بە مفهوم عدم محضور بر روی صندوقهای رای و یا رای سفید دادن نیست بلکە تحریم بە مفهوم مبارزەای مدنی است بر ضد انتخاباتی فرمایشی با تاکید بر اینکە مردم از روند این شیوە انتخابات خستە شدەاند و آن را فرصتی برای مشارکت در امور سیاسی خود قلمداد نمی کنند.
اگر تحریم انتخابات ،مفهوم مشارکت فعال در مبارزە بر ضد انتخابات فرمایشی و غیرە رقابتی را داشتە باشد بی¬گمان انتخابات برای سران رژیم بە توحش و ارعاب تبدیل خواهد شد. اما اگر تحریم تنها مفهوم عدم حضور در روز انتخابات را داشتە باشد.این انتخابات نیز مانند انتخابات دیگر خواهد بود. و با بالا اعلام کردن میزان مشارکت بە مخالفین و کشورهای کە حال جمهوری اسلامی با آنها سرناسازگاری دارد اعلام خواهد کرد کە نظام از مقبولیت کافی برخوردار است.
شاید مقولە رای سفید مطرح گردد باتوجە بە اینکە در هیچ کدام از انتخابات جمهوری اسلامی ناظری بی¬طرف اعم از داخلی و خارجی وجود ندارد لذا رای سفید شرایط را برای بالا بردن میزان آرا فراهم میناید
پس در واقع باید اظهار نمود آنچە سران رژیم تهدید و توطئە قلمداد میکنند ترس از مبارزە مدنی مردم در مدت تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی است نە ترس از چگونگی نتیجە برگزای انتخابات و فرد منتخب شدە

علی اسماعیل نژاد

{jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی