"an independent online kurdish website

پیرامون افزایش تبلیغات و ادعاهای برخی‌ از افرادآذری تنگ نظر با دیدگاه‌های تعصبی و تفرقه افکنانه بین دو ملت کردsuleiman_keleshi_0
و آذری و توهین به ملت کرد در شهرهای کردستان ایران و مخصوصا در شهر ارومیه مصاحبه‌ای داریم با جناب آقای سلیمان کلشی ، یکی از فعالین سیاسی کرد که‌ سالیان سال برای تحقق حقوق ملت کرد مبارزه کرده‌ است ، و همچنان با مسائل آشنایی کامل دارد.

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب عالی‌

آقای کلشی ، در سالهای اخیر ، و مخصوصا در انتخابات گذشته مجلس، شاهد افزایش تبلیغات نژاد پرستانه و سو استفاده از حس ناسیونالیستی مردم آذری در ارومیه بودیم .

تهیه‌ و تنظیم گفتگو : رحمان جوشن

_____________________________

۱_ به نظر شما این افراد از کجا هدایت و پشتیبانی‌ میشوند؟

 ج. من هم به‌ نوبه‌ء خود اززحمات شما تشکر می کنم و امیدوارم در کارهایتان پیروز باشید.
در مورد سئوال شما باید بگویم، آنهای که‌ به‌ نام آذریها می خواهند اختلاف و تفرقه‌ بین دو ملت کرد و آذری بوجود بیاورند، بیشترشان عوامل و یا کار به‌دستان حکومت جمهوری اسلامی ایران هستند، از آنجا هدایت و پشتیبانی می شوند. این سیاست جمهوری اسلامی ایران چیز تازه‌ای نیست برای کردها. چون این سیاست از اول انقلاب تا حالا به‌ شیوه‌ وروشهای مختلف و نامهای متعدد علیه‌ این دو ملت به‌ کار گرفته‌ شده‌ است، متاسفانه‌ باید بگویم در بعضی موارد هم موفق بوده‌. مثلا نباید کسانی مثل ملا حسنی امام جمعه‌ شهر ارومیه‌ و امثال او را نماینده‌ مردم مبارز آذری به‌ حساب آورد. چون دستان ملا حسنی ویارانش تا آستین به‌ خون مردم کرد وحتی جوانان آذری آغشته‌ است. ملا حسنی برای خوش خدمتی به‌ جمهوری اسلامی به‌ فرزند خود هم رحم نکرد، او را در زندان اعدام کرد.

۲_هدف و منظور آنها از تفرقه و ایجاد اختلاف چیست؟
ج . جواب این سئوال شما خیلی واضح و روشن است. تفرقه بانداز و حکومت کن. اما می خواهم این را هم اضافه‌ کنم ، این دقیقا همان هدفی  است که‌ امروز جمهوری اسلامی ایران و مسئولین آن در کردستان و آذربایجان تعقیب می کنند، یعنی چیز تازه‌ای نیست. باید بگویم حکومتهای پیشین ایران هم همین سیاست وا هداف را تعقیب کرده‌اند. اگر توجه‌ بفرمائید، کردها ی کردستان ایران بیشتر از ملیتها ی دیگر ایران در طول تاریخ برای تحقق حقوق شان با حکومتها مرکزی مبارزه‌ کرده‌اند.  برای همین است که‌ تا امروز هم ، حکومتهای مرکزی آماده‌ نشده‌اند که‌ کردها را همانند دیگر ملل ایران در کار و امور اداره‌ کشور مشارکت دهند. حتی همیشه‌ کردها را تجزیه‌ طلب ….نامیده‌اند. رهبران و اداره‌ کنندگان حکومت مرکزی که‌ همیشه‌ در کنترول فارسها بوده‌ و هست، اما متاسفانه‌ بیشتر برنامه‌ و پروژه‌هایشان علیه‌ کردستان به‌ دست برادران آذری که‌ بخشی از اداره‌ حکومت و کردستان در دست شان بوده‌ و هست اجراء کرده‌ و می کنند، به‌ هدف اینکه‌ در بین این دو ملت اختلاف و دشمنی ایجاد شود و خودشان با‌ خیال راحت حکم فرما باشند.

۴_در شهر ارومیه  ، هر چند با ایجاد اختلالات و سنگ اندازی‌های بسیار، باز هم کردها به مجلس راه یافته اند، اما امسال با مخالفت آشکار گرو‌ههای افراطی و نژاد پرست روبرو شدند ، به طوری که در روزنامه‌ها و جراید با اطلاع و چراغ سبز مقامات استانی، قضائی و فرهنگی‌، آشکارا به آن اعتراض شد. به نظر جناب عالی‌ دلیل افزایش این حرکت‌ها در انتخابات امسال چه میتواند باشد؟

ج . به‌ نظرمن ،این کار ناشایست باز هم بخشی از سیاستهای رژیم بود که ،‌ می خواست با همه‌ی ترفند و روشهای ناپسندی مردم را به‌ پای صندوقهای رای بکشاند.  چنانکه‌ می دانید اکثریت قریب به‌ اتفاق احزاب و شخصیت و گروههای اپوزسیون ایرانی در داخل و خارج ، این انتخابات را بایکوت کرده‌ بودند. رژیم هم با تمام امکاناتی که‌ داشت، می خواست از احساسات مذهبی، ملی، فرهنگی ومنطقه‌ای استفاده‌ کند تا‌ مردم بیشتر  بر سر  صندوقهای رای گردآورد وبه‌‌ این طریق پاسخی به‌ بایکوت کنندگان انتخابات بدهد. باید بگویم که‌ شهر ارومیه‌ هم عاری از این وضع نبوده است. ‌

۵_  واقعا در ارومیه کردها مهاجرند یا آذری‌ها ؟

ج . متاسفانه‌  هر دو طرف (کردها و آذریها) این کلمه‌ مهاجررا زیاد مطرح می کنند. اما واقعا من نمی دانم آنهایی که‌ این کلمه‌ را به‌ کارمی برند، هدف شان چیست ؟ آیا منظورشان این است که‌ بعد از چهارصد سال و نسلهایی از آن مردمی که‌ در این سرزمین زندگی کرده‌اند و می کنند هنوز مهاجرهستند؟ باید روزی این سر زمین را ترک کنند، یا چنین فکر کنند که‌ اگر یکی از آنها قدرتمند باشد و دیگری را به‌ زور از این سر زمین بیرون کند؟ این  تفکر فقط می تواند تفکر آن دسته‌ و کسانی باشد که‌ مثل اصحاب کهف که‌ گویا چهارصد سال در یکی از غارهاخوابیده‌ وبعد از چهارصد سال که از خواب‌ بیدار می شوند و به‌ بازار می روند می خواهند با آن سکه‌ی چهارصد سال  قبل داد و ستد کنند؟ باید همه‌ بدانند که‌ دنیای امروز، دنیای مدرن، دنیا ی تکنلوژی، دنیای حقوق بشرو دمکراسی…..غیره‌ است. با آن تفکری که‌ من دارم، هیچ یک از این ملیتها و اقوام را مهاجرنمی دانم و بر این باورم که‌ همه‌ی مردم حق و حقوق مساوی و یکسان دارند و می توانند به‌ شیوه‌ی دمکراتیک با هم زندگی کنند.

۶_ این طور که معلوم است با فروپاشی جمهوری اسلامی ما شاهد منازعات ملی و مذهبی‌ زیادی در ایران و به طبع در استان خواهیم بود. به نظر شما برای اجتناب از این درگیری‌ها چه باید کرد ؟

ج . امیدوارم که‌ این شک و گمان و پیشبینیها درست نباشند. من فکر می کنم، اگر خدای ناخواسته‌ ،‌ چنین منازعاتی رخ دهد، تنها مختص به یک‌ منطقه‌ مخصوص نمی باشد. باید این در نظرداشته‌ باشیم که‌ ملیتهای ایران قرنهاست با هم در این سر زمین زندگی می کنند و به‌ طوری در هم ادخام شده‌اند که‌ جدا کردن آنها از همه‌ لحاظ کارآسانی نیست. اما باید اضافه‌ کنم که‌ بعضی مناطق که‌ در طول تاریخ جای منازعات و کشمشهای بوده‌اند ، زمینه بیشتری دارند برای این کار. اما در این مورد چه‌ باید کرد؟ به‌ نظر من قبل از هر چیز، نباید هیچ یک از ملیتها و دین و آئینها در فکر نابودی ویا بیرون کردن دیگری بود. همانطوری که‌ برای همه‌ ی ما روشن و آشکار است، نه‌ دنیای مدرن امروز ونه‌ عقل و منطق سالم  چنین اجازه‌ای به‌ کسی می دهد. در چنین شرایطی ، باید همه‌ به‌ فکرتامل وهمزیستی مسالمت آمیز با هم باشند، و اگر مشکلاتی هم  وجود دارد از طریق دیالوگ حل وفصل‌ کنند. با در نظر گرفتن چنین ایده‌ و راهکار ها ، مردم ایران بطورکلی و مناطقی چون استان ارومیه‌ بخصوص می توانند زندگی آرام و توام با خوشبختی وبه‌ دو راز جنگ ونزاع برای مردم خود، بعد از حکومت جمهوری اسلامی به‌ ارمغان آورد.

۷_ برنده و بازنده این اختلافات احتمالی‌ ، چه جهتی‌ خواهند بود؟

ج . خدای ناکرده‌، اگر این احتمالی که‌ شما تکرار می کنید بوجود بیاید، بدون تردید برنده‌ای نخواهیم داشت. باز هم می گویم، بی شک و تردید بازنده‌ مردم این دیار خواهند بود.

۸ _ همان طور که می‌دانید کردها از همه مشاغل کلیدی دولتی و نظامی و حتی مشاغل بسیار پایین تر دیگر به دور نگاه داشته شده و به عنوان شهروند درجه دو ، سه همیشه دارای کمترین امکانات بوده اند. آیا این سیاست‌ها توسط جمهوری اسلامی اعمال شده یا توسط مسئولین محلی آذری؟ و هدفشان از این کار چیست؟
ج . به‌ نظرم تا اندازه‌ای به‌ این سئوال شما پاسخ داده‌ام. اما باز هم تکرار می کنم که‌ این سیاست ، سیاست حکومتهای ایران بوده‌ و هست. مسئولین حکومتی درهر مناطق و از هر ملیت و دین و آئینی باشند  ،مجری سیاستهای حکومت تهران هستند. ‌

 اما چرا کردها را در پستهای کلیدی و حساس دولتی و منطقه‌ای مشارکت نمی دهند؟ به‌ نظر من، یکی از دلائل عمده‌ و اساسی این هست که‌ مردم مبارزه‌ کرد هیچ وقت آماده‌ نبوده‌ است که‌ در مقابل حکومتهای اشغالگر و دیکتاتور به‌ آسانی تسلیم شود و دست از خواسته‌های ملی خود بکشد. بر عکس اگر بر اثر ظلم و ستم دیکتاتوران نتوانسته‌اند به‌ شیوه‌های آشکار مبارزه‌ کنند برای تحقق حقوقشان، اما همیشه آماده‌ بوده‌اند از هر تغییر و تحولات جهانی ومنطقه‌ای استفاده‌ کنند برای رسیدن به‌ اهداف ملی خودشان.‌ به نظر من حکومتهای مرکزی همیشه‌ ترس و بیم از مشارکت کردها در حکومت و حتی منطقه‌ کردنشین داشته‌ و دارد. همین مشارکت ندادن کردها درامور اداری‌ وبیگانه‌ به‌ حساب آوردن آنها یکی دیگر از دلیلهای مبارزه‌ ملی کردها بوده‌ و هست برای حق تعین سرنوشت.
 
با تشکر از جناب عالی‌ ، توصیه و حرف آخر شما برای مردم چه میتواند باشد؟
 
توصیه‌ من به‌ همه‌ی مردم ، از هر ملیت و دین و مذهبی باشند، این است که‌ تحت تاثیر شعارهای خیالی و تند و افراطی هیج طرفی قرار نگیرند که ،‌ زندگی و جان و مال مردم برا یشان هیچ ارزشی ندارد. مردم باید همیشه‌ در فکر یک زندگی مسالمت آمیز و دوستانه‌ با هم باشند. باید از گذشته‌ و از رویدادهای امروز جهان و منطقه‌ درس بگیریم و اشتباهات گذشته‌ را تکرار نکنیم، و همچنین برای یک زندگی آزاد و انسانی دور از هر گونه‌ تبعیض نژادی و دینی و جنسیتی برای مردم این دیار فراهم کنند. مردم استان ارومیه‌ این قابلیت را دارند و می توانند، این منطقه‌ را به‌ سمبول و الگوی همزیستی مسالمت آمێز ملیتها و ادیان مختلف تبدیل کرد .

{jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی