"an independent online kurdish website

هنرهای هفتگانه هنرهایی هستند که تنها به دلیل زیبا بودنشان خلق شده  اندomid_jelali-0

به عبارتی نه به خاطر چیزی دیگر بلکه بخاطر خودشان به وجود آمده اند.که این هنرهایی هفتگانه بر اساس تقسیم بندی ارسطو در کتاب( بو طیقا) عبارتند از ١/ موسیقی    ٢/هنرهایی دستی همانند مجسمه سازی…٣/هنرهایی ترسیمی مانند نقاشی…٤/ادبیات شامل شعر،داستان…٥/معماری ٦/رقص  ٧/هنرهایی نمایشی شامل سینما.تئاتر.

 رقص که یکی از این هنرها میباشد معمولآ به حرکتهای انسانی(حرکتهای موزون) که برای بیان یک حالت انجام می گیرد  گفته میشود.که می تواند در یک محیط اجرایی،عرفانی یا اجتماعی اجرا شود.بر خلاف برخی از فعالیتهای انسانهای آغازین مانند ساختن ابزار سنگی،شکار،نقاشی درون غار چون رقص هیچ نوع جسم فیزیکی از خود به جای نمی گزارد بنابراین صحبت کردن در بار‌‌ه ی زمان ورود رقص به فرهنگ بشر غیرممکن است.رقص کردی(هه لپه رکه) که خود نیز شامل چند نوع است از رقصهای فولکلر ، سنتی و از ریشه دار ترین و کهن ترین رقصها است که دارای صلابت و متانتی خاص بوده و با موسیقی کردی پیوندی جدانشدنی و ابدی دارد و یاد آور یکپارچگی ملت غیور کرد میباشد.ملت کرد سالیان سال است که برای شاد کردن خود و دیگران و برای تقویت نیروی جسمانی و روحی به رقص می پردازند. به جرآت می توان گفت که در بین مردم کرد کمتر کسی وجود دارد که از انجام دادن و یا دیدن این رقص لذت نبرد.

هفته ی پیش روی برخی سایتها و خبرگزاریها به نقل از محمد امین راستی امام جمعه ی موقت سنندج آمده بود که رقص کردی مغایر شریعت اسلامی است و مردم کردستان آنرا قبول ندارند.وی همچنین اظهار داشته که در دین مبین اسلام تعریفی برای این نوع رقص و پایکوبی وجود ندارد وثبت این اثر به عنوان میراث معنوی استان کردستان اشتباه است.

 یادآوری برای این پاچه خوار رژیم، در کجای دین مبینتان(م دینی است که این رژیم به زور به مردم تحمیل میکند)  تعرف درستی از کرد وجود دارد تا اینکه  تعرف درستی از رقص کردی وجود داشته باشد.در دین اسلامی این رژیم ما کردها را  که از نسل جن خطاب می کنند!!!. شما از کجا میدانید که مردم کردستان آنرا قبول ندارند آیا از مردم کردستان پرسیده اید؟!! اصلآ به ما اجازه ی اظهار نظر می دهید که بگوییم چه چیزی را قبو ل داریم،جه چیزی را قبول نداریم. از نظر شماها اظهار نظر ملت کرد تنها در صورتی مجاز است که به نفع حکومت مذهبی حاکم باشد. از نظر شما و روئسایتان مردم کرد آزادند درداشتن عقاید و صلایق خود مشروط به آنکه آنرا ابراز نکنند. در این رژیم فهم و شعور و صلاحیت انسانها حتی در تشخیص و تعین علایق و صلایق شخصی زیر سوال است.

باتوجه به گفته های محمد امین راستی امام جمعه ی موقت سنندج که خود یکی از هزاران سخنگوی این حکومت استثمارگر می باشد متوجه می شویم که این رژیم از نفس کشیدن ، زندگی کردن،شاد بودن و با هم بودن زنان و مردان کرد حتی در رقص کردی نیز واهمه داشته و با زدن انگ مغایرت داشتن با مبانی اسلامی سعی در جدایی زنان و مردانمان و نابودی این اثر ملی ملت کرد دارد.

از نظر رژیم برای چیزی که در شریعت اسلامی موردنظر انها تعریفی وجود نداشته باشد نا مبانی اسلامی مغایرت دارد و تنها اعمالی نظیر اعدام،شکنجه،سنگسار،تجاوز،زندان،کشتن…..هستند که با شریعت اسلامی مغایرت ندارد.

سوئد

١٧/٠٦/٢٠١٢     {jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی