"an independent online kurdish website

دوستان، ضمن سلام، نکته‌ای جالب. همين الان مطلبی برای شما ارسال داشتم تحت عنوان “در باب تفاوت دو فرهنگ” که‌ نقد و پاسخی بود به‌ يک کامنت آقای عقاب علی احمدی.naser_iranpur
پس از ارسال اين مطلب که‌ همين امروز نوشتم، سرکی به‌ سايت “کوردانه‌” زدم.در آن ديدم که‌ همين آقا ديروز زير مطلب اصلی بنده‌ تحت عنوان “مگر شماها هم مثلا کرد هستيد و ما نمی‌دانستيم؟!” کامنتی دوم گذاشته‌اند با اين مضمون:

لحن این « ناصر ایران پور» مانند کسی است که تازه از خواب بیدار شده باشد . این روحیه از خود راضی او که همه چیز را به پسند خود تفسیر می کند و همچون « قانون » و« قطعیت یافته » به اصطلاح دیدگاه های عقب وانده و واپسگرایانه قومی و قبیله ای اش را از راه دور صادر می کند ، به راستی بامزه است. اینکه او گویش های ساده ایرانی را « زبان » می نامد و استان های تازه توسعه یافته ایران را با کانتون های نیرومند سوییسی مقایسه می کند ، نشانه کودکی فکری روزهای اغازین پس از پیروزی جنبش اسلام گرایان در بهمن 1357 است . یکی به او بگوید ، اگر چشمت را باز کنی ، می بینی که سه کانتون سوییس از آوردگاه های قرون وسطا و انقلاب صنعتی و دو جنگ جهانی و کار پیگیر و روشنفکری چهارصد ساله گذشته اند . این سه کانتون هر یک ، به یک اقتصاد بزرگ مانند اقتصاد آلمان ، فرانسه یا ایتالیا متصل اند ؛ و به سه مکتب موسیقی بزرگ مانند مکتب های موسیقی آلمان و فرانسه و ایتالیا ، و به سه زبان بزرگ علمی مانند زبان های آلمانی ، فرانسوی و ایتالیایی .

از او بپرسید ، نیمزبان های ایرانی که میراث مشترک و عزیز ایرانیان هستند ، دارای چند واژه علمی و چند اثر علمی هستند . زبان آلمانی زبان علم اقتصاد ، فلسفه و هنری مانند موسیقی در اندازه های جهانی است . زبان فارسی با ریشه در زبان های اوستایی و پهلوی و زبان های پیش از اسلام و با و جود هم خانوادگی و پیوند با نیمزبان هایی همچون سیستانی و بلوچی و کردی و تاتی و تالشی و گیلکب ولر و کردی و آذربایجانی و راجی و سمنانی و مازندرانیو خراسانی و هرمزگانی و با پیشینه یک هزار و چهارصد سال کتابت علمی در دانش های تجربی و انسانی ، آیا امروزه زبان یک علم در اندازه های جهانی هست ؟
ناصر ایرانپور ! حالا که در فرنگ زندگی می کنی ، کمی به فرنگیان نگاه کن و ببین چگونه مراحل پیشرفت تمدنی خود را طی کردند ؛ و از خودت بپرس که ملت ایران در مقایسه با آنان ، با وجود چند بار یورش وحشیان بیابانگرد ، چگونه تا به امروز پاییده است ؟
دیگر اینکه از سوی بزرگانی مانند ابراهیم یونسی و محمد قاضی سخن نگو . آنان خود با کارنامه شان به ایرانیان می گویند که ایرانی تر ازآنان کمتر پیدا می شود .
زودتر این را بفهم که « ایران » مانند همه کشورهای جهان با همه کشورها متفاوت است و از روی دست این و آن برای ایرانیان ، نسخه ننویس .
دیگر اینکه دهانت را به اندازه باز کن و به هنگام سخن گفتن از ایران و ایرانی ، حد خودت را بشناس

با خواندن آن به‌ اين نتيجه‌ رسيدم، نه‌ تنها برداشتم کاملا درست بوده‌، بلکه‌ بايد به‌ عرايضم بيافزايم که‌ اين شخص صرف نظر از تفکر متحجرانه‌اش بی‌تربيت هم است. اين همان تفاوتی است که‌ از آن سخن گفته‌ام.

اين باور من است. داوری را بر عهده‌ شما می‌گذارم.

ناصر ايرانپور

{jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی