"an independent online kurdish website


hesen_salihzade13LE POINT  29.12.2012

ترجمه از فرانسه: حسن صالح زاده

جنگ جاودانه خونین در سوریه، ادامه خشونتها در خاور میانه و همینطور انتخاب دوباره رئیس جمهور امریکا پرزدنت باراک اوباما بر اخبار سال 2012 چیره شده اند.

13 ژانویه- ایتالیا: کشتی مسافربری کستا کنکورد با حمل 4229 مسافر، بعد از برخورد به یک صخره در مقابل جزیره توسکان به گل نشست.

21 فوریه- یونان: یونان در حوزه یورو یک همیاری همگانی 130 میلیارد یورویی را بدست آورد، به طوری که 107 میلیارد یورو از بدیهی های خود را پاک نمود تا مانع ورشکستگی خود و خروج از اتحادیه پولی شود. در عوض آتن در جریان تظاهرات خشونت بار، سختیهای مشقت بار را پشت سر گذاشت.

4 مارس- روسیه: ولادمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری دور اول با کسب 64% آرا  برنده شد. ناظران و مخالفان موارد تقلب در انتخابات را افشا کردند و تظاهرات هایی را در ابعاد گسترده در پی داشت که در نتیجه صدها چالش با به بار آوردند. پوتین خود را برای سومین بار برای وکالت مردم کاندید کرد و دمیتری مدودوف را به عنوان نخست وزیر انتصاب نمود.

13 مارس- سوئیس: 28 نفر در اثر برخورد یک اتوبوس بین شهری با جداره تونل بزرگراه “سییر” در استان “واله” پیدا شدند که در میان آنها 22 کودک بلژیکی الاصل دیده می شدند.

6 مه- فرانسه: فرانسوا اولاند از حزب سوسیالیست به ریاست جمهوری فرانسه برگزیده شد، بعد از 17 سال غیبت به برگشت چپها به اوج قله دولت مهر تأیید زده شد. در ماه ژوئن حزب سوسیالیست اکثریت آرای مطلق پارلمان را بدست آورد.

30 ژوئن- مصر: محمد مرسی کاندیدای اخوان المسلمین، به عنوان اولین رئیس جمهور مدنی و اسلام گرای کشور بعد از حسنی مبارک، برنده انتخابات ریاست جمهوری شد و سوگند یاد کرد.

اول ژوئیه- ایران: تحریم بی سابقه نفتی اتتحادیه اروپا بر ایران به دنبال تحریم های جدید غرب برای وادار کردن تهران به تسلیم شدن در مقابل فعالیت های هسته ای بحث برانگیزش به انجام رساند.

4 ژوئیه- علمی: “سرن” کشف یک ذره جدید ابتدایی را اعلام کرد، احتمالاً “بوزون” هیگز که در آن از سال 1964 به وسیله فیزیکدان بریتانیایی “پتر هیگز” توجیه شده است. این بوزون به ویژه بیان می کند که چرا بعضی از ذرات دارای جرم و بعضی فاقد آن می باشند.

7 ژوئیه- لیبی: انتخابات شورای ملی، اولین انتخابات آزاد کشور پس از دهها سال دیکتاتوری تحت سلطه معمر قذافی است.

18 ژوئیه- سوریه: یک سوء قصد کشنده ی شدید به دستگاه امنیتی رژیم زده می شود و 3 مسئول بلند پایه کشته می شوند که در میان آنها داماد بشار اسد به چشم می خورد. ارتش آزاد سوریه این سوء قصد را بر عهده گرفت.

25 اوت- فضا: “نیل آرمسترانگ” فضانورد امریکایی که در بیستم ژوئیه 1969 به عنوان اولین انسانی که روی ماه حرکت کرد، درگذشت.

8/9 دسامبر- عراق: موج سوء قصدهای هماهنگ شده علیه نیروها امنیتی 90 کشته و 400 زخمی بر جای گذاشت. ماه سپتامبر با در برداشتن 365 قربانی مرگبارترین ماه در طی دو سال اخیر گزارش شد.

11 سپتامبر- لیبی: 4 امریکایی در لیبی از جمله “کریس ستون” یکی از سفرای آن در اثر پرتاب راکت به کنسول امریکا در بنغازی توسط شبه نظامیان اسلام گرا کشته شدند.

14 سپتامبر- افغانستان: در ابتدای سال تاکنون حدود 60 نفر از نیروهای ناتو به وسیله کسانی کشته شدند که لباس افغان به تن داشته اند.

21 سپتامبر- حرکت گروهی: واشنگتن اعلام کرد که 33000 سرباز امریکایی اعزام شده به افغانستان به دستور باراک اوباما خاک این کشور را ترک کرده اند. قرار است فرانسه در ماه نوامبر آخرین گروه سربازان باقی مانده در افغانستان را خارج کند.

9 اکتبر- پاکستان: “ملاله یوسفزای” دختر 15 ساله مبارز حقوق تحصیلی دختران، به هنگام سوء قصد افراد طالبان به سختی زخمی شد. ملاله که با کار خود میلیونها نفر در پاکستان و خارج از کشور را دگرگون ساخت، در بریتانیا بستری است.

11/12 اکتبر- نوبل: جایزه ادبیات نوبل به “مویان” رمان نویس چینی اعطا گردید و جایزه صلح به اتحادیه اروپا اختصاص یافت.

14 اکتبر- رکورد: “فلیکس بامگارتنر” چترباز اتریشی با به انجام رساندن بلندترین سقوط آزاد در ارتفاع 39000 متری برای اولین بار در جهان سقوط آزاد سرعت بیش از سرعت صوت را تجربه کرد و رکورد سقوط آزاد را شکست.

6 نوامبر- ایالات متحده امریکا: باراک اوباما برای دوره دوم چهار ساله در مقابل “میت رامنی” کاندیدای جمهوری خواهان برنده انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلام شد.

14 نوامبر- غزه/اسرائیل: اسرائیل عملیات “ستون دفاعی” را در نوار غزه با قتل فرمانده نظامی حماس احمد جعفری به حرکت درآورد. آتش بس میان اسرائیل و جنبش اسلام گرای حاکم برغزه، به یک هفته ی حملات پایان داد. 174 نفر از فلسطینیان و 6 اسائیلی در این درگیری ها کشته شدند.

22 نوامبر- مصر: آغاز یک بحران مهم سیاسی و خشونت بار، به خاطر حکم رئیس جمهور محمد مرسی که در آن کنترل قوه قضاییه بر خود را رفع و تصمیمات خود را به عنوان رییس دولت برای محاکم، لازم الاجرا کرد. رفراندوم 25 دسامبر با آرای 63% به تصویب قانون اساسی رسید.

27 نوامبر- عرفات: رهبر تاریخی فلسطینیان یاسر عرفات که در سال 2004 در گذشت، در رام الله نبش قبر گردید. نمونه برداری روی پوستش به کارشناسان بین المللی سپرده شد تا به  مسئله  “مرگ او در اثر مسمومیت بوده است یا خیر؟” پایان داده شود.

16 دسامبر- ژاپن: حزب لیبرال دمکرات ژاپن با کسب اکثریت آرای مطلق در مجلس نمایندگان دوباره به قدرت برگشت .

21 دسامبر- ایتالیا: ماریو مونتی اعلام کرد پس از تصويب بودجه سال 2013 ايتاليا از مقام خود کناره گيري مي کند. اين تصميم پس از آن اتخاذ شد که حزب راست ميانه «مردم آزادي» به رهبري سيلويو برلوسکوني نخست وزير پيشين ايتاليا که اکثريت را در پارلمان اين کشور دارد؛ اعلام کرد از دولت مونتي حمايت نمي کند.                                                                          {jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی