"an independent online kurdish website

در  سال  1321   شمسی  برابر (1942 میلادی )  کومله ی”  ژ- ک  ( جمعیت تجدید حیات کرد)  به  وسیله ی  تعدادی  از روشنفکران  کرد  و  به   شکلی   سازمان   یافته  و منسجم  بر  اساس  آگاه کردن  افکار  عمومی  جهان  با جنبش  ملی گرایی  کردها amanj_kurdistani013

 و  تشکیل  کردستان  بزرگ تأسیس  شد  و  سپس  قاضی  محمد  که  شخصیتی  با  نفوذ  و  متدین  و  دارای  افکاری  ترقی  خواهانه  و توانا  بود  به  عضویت  ژ- ک  در آمد.

این  سازمان   در مدت  سه  سال  فعالیت  توانست  نفوذ  خود  را  در کردستان  ایران  گسترش  دهد  و در ارتقاء  سطح  آگاهی  مردم  با  حقوق  ملت  کرد  نقش  بسزایی  ایفا نماید . قاضی  محمد  از  نفوذ  و خواست  ملی  کرد  در  سازمان   ژ- ک  مطمئن  بود  اما  برنامه ی  سیاسی  آن  را  چندان  مترقی  نمی دید  که  پاسخگوی  زمان  باشد . بنابراین  بر اساس  پایه های  تشکیلاتی ژ – ک  اما  با  برنامه ای  دمکراتیک تر  و  شفاف تر  در آستانه ی  ایجاد  زمینه ای  برای  تشکیل  یک حکومت  کردی  در  شرق  کردستان  که  کلیه ی  طبقات  و اقشار آن  دوران  جامعه ی  کردستان  را  در صفوف  خود  گردآورد . نام  کومله ی  ژ- ک  را  به  حزب  دمکرات  کردستان  تغییر  داد .

 قاضی  محمد به  خاطر ارزش  ویژه ای  که  برای  کومله ی  ژ- ک  قائل   بود  همان  25  مرداد  روز تأسیس  کومله ی  ژ- ک  را برای  روز تأسیس  حزب  دمکرات  انتخاب  کرد  بنا براین  حزب  دمکرات  کردستان  در 25 مرداد ماه  1324  شمسی  (آوت 1945 م )  به  رهبری  پیشوا  قاضی  محمد رسماً  تأسیس  شد. که میهن پرستان  و آزادیخواهان  ملی  و دمکرات  شرق  کردستان  را در  صفوف  خود  گردهم  آورد.  که  نقطه ی  عطف  مهمی  در تاریخ  ملت  کرد  و سرآغاز مرحله ی  نوینی  در  مبارزات  قهرمانانه ی  ملت  کرد  به  شمار  می آید .

 چند  ماه   بعد  از تشکیل  حزب ، رهبر  توانمند  و  با  درایت حزب ، قاضی  محمد و  چندی  از روشنفکران  و آزادیخواهانه  ملت  کرد  از  شرایط  سیاسی  دوران  پس  از جنگ  جهانی  دوم  و خلاء  قدرت  مرکزی  و حضور  نیروهای  بیگانه  استفاده  کرده  و تأسیس  جمهوری  کردستان را در میدان  چار چرای  مهاباد  با  حضور جمعیت  بزرگی  از بزرگان  شهر و رؤسای  بسیاری  از قبایل  کرد  اعلام  کردند. برای  نخستین  بار شیوه ی  حاکمیت  کردها  را  در شکلی  مدرن  با  محتوایی  دمکراتیک  را  به  مرحله ی  ظهور  رساندند  و  آرزوی  دیرینه ی  ملت  کرد  را  عملی  ساختند.

  و پرچم  کردستان  را  بر فراز ادارات  مهاباد ، نقده  واشنویه  به  اهتزاز در آوردند . و برای  اولین  بار ملت  کرد  احساس  سربلندی  و  آرامش  می کردند و  تمام  نابرابری ها  و تبعیض ها  و  تحقیرهایی  که  طی  دهه های  متمادی  بر ملت  کرد  حاکم  بود  طی  حکومت  جمهوری  کردستان  از  مناطق  کرد  نشین  رخت بر  بست .  و حزب دمکرات  همه ی  کوشش  خود  را  به  کار برد  تا  خواسته های  دیرین  ملت  کرد  را  تحقق  بخشد  و دمکراسی، آزادی های  فردی  و  اجتماعی ، آزادی  زنان  حق  رأی  برای  زنان  و  آزادی  بیان  به  طور  کلی  دمکراسی  و  آزادی  در  معنای  واقعی  خود  بر  این  مناطق  حاکم  شود . 

و  جمهوری  کردستان  برای  گسترش  فرهنگ  و  زبان  کردی  تلاش  می کرد  و امیدوار بود  تا  مهاباد  را  به  مرکزی  برای  جنبش  فرهنگی  و  ملی  تبدیل  کند  در  ابتدا  آموزگاران  کرد  در  کلاس ها ، کتاب های  درسی  فارسی  را  برای  دانش آموزان  به  کردی  بازگو  می کردند  و  بعدها  کتاب های  آموزشی  به  کردی  چاپ  شد و  از  دستاوردهای  مهم  دیگر  جمهوری  کردستان  تأسیس  اتحادیه های  زنان و نوجوانان … رسمی  و  اداری  نمودن  زبان  کردی و  رشد  و  توسعه ی  آن ، چاپ  و  انتشار  روز نامه  و مجله  و نمایش  و  رادیو  و  چاپخانه  و ارتباط   بازرگانی  و  اقتصادی  تأسیس  سپاه  ملی  به  نام  پیشمرگ  و  سرود  ملی ( ای  رقیب )  و هویت  ملی  و  پرچم  از افتخارات  دیگر  جمهوری  کردستان  بود . 

هر  چند  متأسفانه  جمهوری  کردستان  تنها  11  ماه  دوام  آورد  و  با  حیله  و حمله  نظامی  دولت  مرکزی  و حامیان  بین الملی اش  ساقط   گردید  و پیشوا  قاضی  محمد  و  تعداد  دیگری  از  رهبران  حزب و جمهوری  کردستان  در  بامداد  روز  10  فروردین  سال  1326  خورشیدی  برابر  با  (1947 میلادی )    پس  از  دو   محاکمه ی  نا عادلانه   و  فرمایشی   از  جانب  دشمنان  ملت  کرد  در  میدان  چارچرا  در  شهر  مهاباد  یعنی  همان  جایی که   جمهوری  کردستان  اعلام  شده  بود  به  دار  آویخته  شدند  و  در  راه  آرمان  و اهدافشان  شهید  شدند  و  با  دستان  مردم  مبارز  در  گورستان  ملا جامی  به  خاک  مقدس  وطن  سپرده  شدند  اما  تجربه ی  دمکراتیک  و  ترقی خواهانه ی  جمهوری   کردستان  مشعلی  فروزان  و  راهنمای  نسلهای  آینده  و  جنبش  آزادیخواهانه ی  ملت  کرد  بوده  و  خواهد  بود  و  برگ  زرینی  است  بر  تاریخ  دیرین  مبارزات  ملت  کرد .

 بله  حزب  دمکرات  فراز  و  نشیبهای  فراوانی  را  پشت  سر  گذاشته  است  و  در دوران  رژیم  پادشاهی  و  جمهوری   اسلامی  بارها  آماج  یورش   نیروهای   سرکوبگر  قرار  گرفته  است  و  صد ها  تن از فرزندان  ملت  ستم  دیده ی  کرد در  راه  آزادی  شهید  شدند  و یا  محکوم  به  مجازات های  سنگینی  همچون  اعدام  و  زندان  طو لانی  مدت  شده اند . 

و این  روند  همواره  برای  آزادی  خواهان  کرد به  شکلی  وحشیانه تر ادامه  دارد . و به دلیل  غیر  دمکراتیک  بودن  قدرت  حاکم  بر  ایران  خواست  صلح جویانه ی  ملت  کرد  همواره  با  زبانی  غیر  دمکراتیک  و  آمیخته  با  سرکو ب  پاسخ  داده  شده  است. که  می توان  به  ترور  دو  رهبر  فرزانه  و  شایسته ی  حزب  دمکرات کردستان ایران  دکتر عبدالرحمان  قاسملو  و  دکتر  صادق  شرفکندی  اشاره  کرد  که  چگونه  آنها  را  بر سر  میز  محاکمه  در  پایتخت  دو  کشور اروپایی  ترور کردند .

که  همواره  مانند  ستاره ای  فروزان  در آسمان  دلهای  ملت  کرد  می  درخشند. علیرغم  آنکه ، فروپاشی  جمهوری  کردستان  ضربەی  مهلکی  بر  پیکر حزب  دمکرات  کردستان ایران بوده ، اما  مبارزان  و قهرمانان  این  حزب  طی مدت  کوتاهی  تجدید  قوا  نمودند  و  مبارزه ی  آزادیخواهانه ی  خویش  را  از  سر  گرفتند  و  2 بهمن  به  سمبل  مبارزات  ملت  کرد بدل  گشته  است  .

هر چند  این  رویدادهای  تاریخی  ملت  کرد  در  زیر  تیغ  سانسور  و سر کوب  و  استفاده  از  هر  گونه  ابزار  و  وسیله ای  برای  پیشگیری  از  همبستگی  ملت  کرد از  سوی  حکام  و  رژیمهای  کرد  ستیز  قرار  گرفته  است  اما  هر سال در روز  2  بهمن  (2 ریبندان)  این  مناسبت  تاریخی  از  سوی  هر  کرد  میهن  پرستی  و  در  سطح  کردستان  و  فراتر  از  آن  در  سطح  جهان  با  افتخار وپر شکوه  گرامی  داشته  می  شود  که  من  امسال  برای  دومین  بار  به  عنوان  کردی  آزادیخواه  در  این  جشن  اعظیم  و  ملی  کرد  که  در  استکهلم  سوئد  برگزار  شد  شرکت  کردم  و  از  نزدیک  شاهد  اعظمت  این  مراسم  با  شکوه  بودم .

هیاهوی  وصف  نشدنی  در  بین  جوانان  غیور  کرد  بود.  و همه  با  هم  یک   صدا  آرمان  آزادی  سر  می دادند  و  دست  به  دست  هم  برای  آزادی  و  دمکراسی  و  رسیدن  به  آرمانهایشان  می رقصیدند . از  شدت  خوشحالی  سر  از  پا  نمی  شناختم   تا  حالا  جمعیتی  به  این  اعظمت  که  بالغ  بر  3  هزار  نفر  بودند  ندیده  بودم  . که  چنین  آزادانه  به  خاطر عقاید شان  و به  دست  آوردن  آرمانهایشان   دو  هم  جمع  شوند  و  به  نشانه ی  وحدت  و  همدلی  به  رقص  و پایکوبی  بپردازند و  من  هم  شور  وشوقی  خاص داشتم  .

مانند  پرنده ای ، که  از  قفس  آزاد  شده  باشد  چون  تا  به  حال  نمی توانستم  عقایدم  را آشکارا   بیان  کنم .  حالا  خود  را  در بین  جمعیتی  از  هم  فکرانم  می دیدم   و آزادانه  می توانستم  فریاد  آزادی  سردهم . زیرا  در  ایران  ما  همواره  مانند  پرندگانی  در  قفس  بودیم  که  حتی  نمی توانستیم  آواز  بخوانیم   و محکوم  به  سکوت  بودیم .  اما  دیدن  جشن  2 بهمن  از مدیاهای  به  ما  شور  و نشاط   می داد  و  احساس  غرور  و  افتخار می کردیم  و به  صورت  مخفیانه  آن  را  به  شکل  سی دی  در  بین  جوانان  و  دانشجویان  پخش  می  کردیم  که  قدمت  تاریخی  مبارزاتمان  را  در  غالب  جشن  و سرور  به  نمایش  می  گذاشتیم  که  تأثیر  فرهنگی  شایانی  داشت . 

دیدن  این  جشن  و  مراسم   چنان  با شکوه  و به  دلها  نزدیک  بود  که  حتی دانشجویان  غیر  کرد  با  دیدن  این  جشن  و  مراسم  و  لباس های  کردی  به  وجد  می آمدند  و تازه  به  اعظمت  فرهنگ  این  ملت  ستم  دیده  پی  می بردند  و  خود  آنها  مبلغانی  می شدند  برای  اشاعه ی  فرهنگ  کردی  و  لباس  کردی   اما  متأسفانه  با  وجود  هزینه های  بسیار  سنگینی  که  برای  برگزاری این  مراسم  تقبل  می  شود  مسؤلین  در  پخش  این  مراسم  اعظیم  و با شکوه   کم  کاری  کرده  و  تنها  قسمت  بسیار کوتاهی  از  آن  را  پخش  می  کنند  که  مطمئنن  از  تأثیر  این  مراسم  بر  مردم  آگاه  نیستند.

  که  ما  با  این  جشن  و مراسمها  اتحاد  و  همبستگی  خود  را  به  جهانیان  ثابت  می کنیم  و  نشان  می دهیم  ملتی  متمدن  با  قدمت  تاریخی  و پرچم  و  سرود  ملی  هستیم  و  خواسته هایمان  را عملی  خواهیم  کرد  و به  مرحله ای  از  حیات  مبارزاتی  خویش  رسیده ایم  که  می توانیم  بدون  هیچ  تردید  و  واهمه ای  به  آینده ای  روشن  چشم  بدوزیم .

  اکنون  با توجه  به  شرایط  سیاسی  منطقه  و  وخیم  شدن  اوضاع  ایران  مطمئنن  در  آینده ای  نه چندان  دور فرصت  مناسب  پیش  خواهد  آمد  تا با مبارزان  راه  آزادی  در عرصه ی  یک  مبارزه ی   گسترده  با  اتکا  به  نیرو و  توان  و  خواست  ملی   و دمکراتیک  مردم   برای  رهایی  ملتمان  از  یوغ  استثمار و جهت  پیشبرد  مسئله ی   مشروع  و  به  حق  ملت  کرد  بهره  برداری  کنیم  و در  کردستانی  آزاد  به  رقص  و  پایکوبی  بپردازیم.

 (آمانج کردستانی)                                   {jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی