"an independent online kurdish website

به مناسبت سالگرد ترور دکتر صادق شرفکندی توسط جمهوری اسلامی حزب دمکرات کردستان ایران به عنوان قدیمی‌‌ترین نهاد مبارزە مردمی برای آزادی کردستانrehman_cosheni1

و حزبی که در طول همه مبارزات وسختی‌های آن دارای کارنامه شفاف و بدون هیچ شبهه و هیچ زد و بند سیاسی با دولت‌های متخاصم و یا حمله به سایر احزاب کردی به نفع آن دولت ها، با نام شهیدان و چند رهبر بزرگ عجین شده است،که جای بسی‌ افتخار دارد به طوری که این دو بدون هم معنی پیدا نمیکنند،.

هر چند که ما بر اساس وجدان و دیدگاه‌های حزبی مان برای همه کسانی‌ که در راه آزادی کردستان اشغالی بدون در نظر گرفتن منافع حزبی و یا شخصی‌ از جان خود گذشته اند، سر تعظیم فرود می‌آوریم،و با این سرزمین رنگین از خون، و شهیدان والا مقام عهد می‌بندیم که به آرمانهایشان پایبند و راهشان را ادامه خواهیم داد،هر چند آنان کجا و ما کجا … یکی‌ از این بزرگ مردان، شهید دکتر صادق شرفکندی معروف به دکتر سعید است،نام دکتر سعید شاید همچون کسانی‌ مثل پیشوا قاضی محمد و دکتر قاسملو برای خیلی‌ از مردم برجسته نباشد.

اما در پایبندی به آرمان‌ها و اهداف مردم کردستان و حزب دمکرات و صداقت و دلسوزی نسبت به ملتش از هیچ یک از دو رهبر نامی‌ کم نداشت.هر چند مردم کردستان کم و بیش با شخصیت ایشان اشنا هستند،اما بازگو کردن آن شاید خالی‌ از لطف نباشد. دکتر صادق شرفکندی در روز ۲۱ دی‌ ماه سال ۱۳۱۶ خورشیدی مطابق با ۱۱ ژانویهٔ ۱۹۳۸ میلادی در روستای ترقه از توابع بوکان در استان ارومیه چشم به جهان گشود ،در دوران کودکی از داشتن نعمت پدر محروم و تحت سرپرستی و مراقبت برادر بزرگش قرار گرفت. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مهاباد و سال اخر دبیرستان را در تبریز به اتمام رسانید .

در سال ۱۳۳۸ برابر با ۱۹۵۹ موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته شیمی از دانشسرای عالی تهران گردید . در همین سال به عنوان دبیر شیمی در شهرهای مهاباد و ارومیه به کار مشغول شدنددکتر شرفکندی در سال ۱۳۵۲ برابر با سال ۱۹۷۳ یعنی زمانی که در دوره دکترا به سر میبردند در پاریس از طریق عبدالرحمان قاسملو با برنامه و اساسنامه حزب دمکرات کردستان ایران اشنا شد و تقاضای عضویت در آن را نمودند .

پس از مراجعت به ایران به عنوان رابط دکتر قاسملو و اعضای قدیمی حزب در داخل ایران وظیفه حزبی خویش را به انجام رسانید. به دنبال سقوط رژیم پهلوی و تجدید فعالیت علنی حزب دمکرات در سال ۱۳۵۸ برابر با ۱۹۷۹ به عنوان مشاور کمیته مرکزی و در اسفند ماه سال ۱۳۵۸ در کنگره چهارم حزب دمکرات به عنوان عضو کمیته مرکزی انتخاب شد و مسئولیت های کمیته حزب در تهران را عهده دار شدند و در اوایل تابستان سال ۱۳۵۹ برابر با ۱۹۸۰ از سوی رهبر حزب برای کار تمام وقت در حزب به کردستان فراخوانده شد و در جریان نشست کمیته مرکزی حزب در تابستان همان سال به عضویت دفتر سیاسی حزب انتخاب گردید . در کنگره های ۵ و ۶ و ۷ و ۸ و ۹ حزب دمکرات به عضویت کمیته مرکزی و هر بار از سوی کمیته مرکزی به عضویت دفتر سیاسی انتخاب میشد.

دکتر شرفکندی در طول دوران عضویتش در حزب دمکرات اکثرا مسئولیت بخش انتشارات و تبلیغات را به عهده داشتند و از سال ۱۳۶۵ تا هنگام ترور دکتر قاسملو وظیفه معاونت دبیر کلی حزب را عهده دار بود. دکتر شرفکندی در نخستین نشست کمیته مرکزی پس از درگذشت دکتر قاسملو به اتفاق ارا اعضا کمیته مرکزی به دبیر کلی حزب دمکرات انتخاب و در کنگره ۹ حزب مجددا به این سمت انتخاب گردید و تا زمان مرگ وظیفه سنگین دبیر کلی حزب را بر عهده داشتند. 00:34 اما متاسفانه دکتر صادق شرفکندی ،در روز ۲۶ شهریور ۱۳۷۱ خورشیدی ،مطابق با ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ میلادی در رستوران میکونوس همراه با کاک فتاح عبدلی،عضو کمیته مرکزی حزب،و کاک همایون اردلان یکی‌ از کادرهای برجسته حزب توسط تروریست‌های جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

این ترور نیز همچون سایر ترورهای داخل و خارج کشور زیر نظر شورای عملیات ویژه متشکل از رهبر جمهوری اسلامی علی‌ خامنه‌ای ،اکبر هاشمی‌ رفسنجانی‌ رئیس جمهوری وقت ،علی‌ فلاحیان وزیر اطلاعات وقت ،و وزیر خارجه وقت آن دوران ،برنامه ریزی شده بود،هر چند این بار نیز مقامات جمهوری اسلامی خواستند همچون ترور دکتر قاسملو در وین اتریش بر قضیه سر پوش بگذارند ،اما دادگاه آلمان با داشتن شاهد و مدارک و شواهد موجود رسما مقامات جمهوری اسلامی و در راس آن علی‌ خامنه‌ای را مسوول این جنایت معرفی‌ کرد.

اما جمهوری اسلامی هرگز به آن اعتراف نکرد،تا که چندی پیش هاشمی‌ رفسنجانی‌ که اکنون مهره فرسوده و می‌توان گفت وبال گردن رژیم است اعتراف کرد که این ترورها کار گروههای تندروی درون حکومت بود،و لابد ایشان بی‌ تقصیر بودند!!!

دانمارک

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی