"an independent online kurdish website

این روزها در بسیاری از رسانەهای گروهی، شبکەهای اجتماعی و سایت های اینترنت بە خصوص یوتوب شاهد پخش فیلمهای کوتاە و کلیپهای ویدیویی هستیم ebrahim_urmiye
کە دیدن آنها وجدان هر انسان شرافتمندی را بە درد می آورد.

در بسیاری از این فیلمها مردم برای گرفتن چند قلم کالای مورد نیاز زندگی روزانەشان مورد تمسخر قرار می گیرند ،در حالی کە مملکت سرشار از منابع غنی زیرزمینی و غذایی می باشد. زنان، کودکان و افراد کهنسال برای گرفتن یک شانە تخم مرغ یا یک گونی برنج کە بە انها دادە میشود ساعتها باید در صفهای طولانی بایستند، هر گونە طعنە و سرزنش را بپذیرند و آنگاە با دستهایی خالی بە خانە برگردند یا نیمی از آنچە را کە برایش ساعتها انتظار کشیدە بودند بە دست بیاورند. دیدن این صحنەهای دردآور کە چیزی جز تحقیر شخصیت و لطمە زدن بە کرامت انسانی مردم نیست، تنها میتواند با فلسفە جمهوری اسلامی سازگار باشد و بس.

این صحنەها بدرستی سیاست و عملکرد شکست خوردە حکومت ایران را در زمینهای اقتصادی، اجتماعی و سیاستهای داخلی و خارجی نشان میدهد. حکومتی کە در آغاز سر کار آمدن تا کنون گاە و بیگاە ندای دفاع از ارزشهای انسانی سر دادە و بنی آدم را شایان بهترین مراتب و درجات انسانی میدانست، ولی در عمل بر خلاف شعارهای پر طمطراقش هر روز ابتدایی ترین حقوق انسانها را بە دلایل واهی پایمال میلندو بر فقر و نداری میافزاید. در سایە این حکومت بسیاری از مردم روز بە روز هم از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و هم از لحاظ فرهنگی فقیر و فقیرتر میشوند و عدەای حکمروای مقتدر با قبضەی ارکان نظامی، اداری، مالی و سیاسی کشور بر سرمایە بی حد خود میافزایند.

این وضعیت قبل از هر چیز بە ابزار و عواملی بر میگردد کە حکومت جمهوری اسلامی برای تداوم حیات سیاسی خود از آنها استفادە میکند. عواملی همچین استفادە ابزاری از تفرقەهای مذهبی، فرهنگی و سیاسی و سرکوب همەی دگر اندیشان، فرهنگها و زبانهای ملل ایران بە غیر از فرهنگ و زبان فارسی و دادن جایگاهی خارق‌العادە و متوهم بە یک تفسیر بسیار افراطی از مذهب شیعە. هیمن سیاست تبعیض گرایانە و تعابیر تخیلی از مذهب شیعە باعث عقب ماندگی و خطر نابودی دیگر فرهنگها، زبانها و باورها شدە است .

پر واضح است کە وجود زبانها و فرهنگهای متفاوت در یک واحد مشترک جغرافیایی، یکی از عوامل غنای فرهنگی است کە باعث توانمندی و پیشرفت کشور میشود. ولی متاسفانە با سیاستهای غلط و نادرست حاکمان ایران، این غنای فرهنگی هم در معرض خطر قرار گرفتە است. سیاست فرهنگی و مذهب دولتی ایران باعث شدە است کە همە ادیان، فرهنگها و اقلیتهای ملی و مذهبی از جملە مذهب اهل تسنن کە مذهب بخش عمدەای از جامعە ایران است با تبعیض روزانە و تحقیر روبە رو شوند. حتی انتخاب و پیروی از این مذهب بە گناهی نابخشودنی تبدیل شدە است. برای نمونە ٧نفر از مسلمانان شیعە مذهبی کە اخیرا بە مذهب تسنن گرویدە بودند در طی همین هفتە بازداشت شدند و بعنوان مجرم بە بیدادگاههای جمهوری اسلامی تحویل دادە شدند. این افراد در بازداشتگاە چنان سرکوب و مورد تحقیر آزار و شکنجە قرار میگیرند کە انگار گناهی نابخشودنی مرتکب شدە باشند.

با این سیاستی کە حاکمان در پیش گرفتەاند این سرزمین روز بە روز با ضعف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیشتر روبرو میشود. ضعفی کە شیرازە جامعە را از هم میپاشد و مردم را بە سوی قعر انحطاط اجتماعی میکشاند. فساد، اعتیاد، سرقت، ازهم پاشیدە شدن مناسبات اجتماعی و فروش اعضای بدن برای تامین مایحتاج روزانە ،بخشی از این مشکلات است.

علاوە بر مشکلات اقتصادی و مسائل ذکر شدە، عامل مهم دیگر فقر در جامعە ایران شعار داشتن انرژی هستەای حق مسلم ماست، می باشد. این شعار در سە دهە گذشتە گاە و بیگاە ورد زبان حاکمان بودە و در سالهای اخیر بەاوج خود رسیدە است. سیاست پایەگذاری شدە بر مبنای این شعار باعث انزوای ایران در سطح بین المللی شدە و این هم پیگردها و نتایج سنگینی مانند تحریم بانکها و کارخانجات و بخشی از صنایع ایران را در بر داشتە است. تحریم اقتصادی ناشی از این سیاست ،تاثیر مستقیم بر معیشت روزمرە مردم کردە است، ولی حالا برخی از حاکمان کە منافع شخصی خود را در خطر میبینند از داشتن انرژی هستەای کە شعار آنهابود نیز چشم پوشی میکنند ،بدون اینکە این سیاست شکست خوردە و عوارض ناشی از آن تاثیر مثبتی بر زندگی مردم داشتە باشد.

در اینجا ذکر یک نکتە تاریخی میتواند وضعیت کنونی را بیشتر وصف کند. نقل است کە آقا محمد خان قاجار بە اطرافیانش توصیە میکرد کە برای ادامە حکومت بدون دردسر باید مردم را فقیر و بیسواد نگە داشت. این نکتە نشان میدهد کە حاکمان ایران هیچ وقت بە فکر آسایش و رفاه مردم نبودە، بلکە تنها بە فکر منافع شخصی خود بودەاند. جمهوری اسلامی از این اصل مستثنی نیست، بلکە بیشتر از قاجاریە و پهلوی در فکر فقیر و بیسواد نگە داشتن مردم بودە است. جمهوری اسلامی با تفرقە اندازی بین ادیان، فرهنگها، زبانهای متفاوت و ملیتهای ساکن در این سرزمین، پند و اندرزهای حاکمان پیشین خود را اجرا میکند کە گفتەاند اگر می خواهید بر مردم این سر زمین راحت حکومت کنید باید سعی برآن باشد کە انهارا فقیر و بی سواد نگە دارید.

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی