"an independent online kurdish website

tay_bet

ترجمه از انگلیسی: گالیا

این تجزیه و تحلیل مربوط به اوخر سال 2011  می باشد که واقعیات زیادی را در شرایط کنونی به ما می فهماند.(مترجم)

جنگ بین حزب کارگران کردستان  و ترکیه در حال افزایش است و  مشکلات بین پ ک ک و ایران  روبه کاهش می باشد. در هفته اخیر، شاخه ایرانی پ ک ک، حزب زندگی آزاد کردستان، (پژاک) که در سال 2004 و برای جنگ علیه ایران تاسیس شده بود، آتش بس با ایران را پذیرفت. پژاک تمام خواستهای ایران را قبول کرد. در نهایت، ایران هیچ وعده و قولی به پژاک نداد، و حتی هیچ امتیازی نیز به آنها نداد.

پیروزی سریع ایران علیه پژاک هم اکنون بحثها و گفتگوهای جدیدی را در ترکیه برانگیخته است که چگونه ایران از پژاک که شاخه ی از پ ک ک می باشد قوی تر است و فعالیت های تروریستی را در ایران بدون هیچ پیش شرطی متوقف کرده است، اما ترکیه نه؟

آیا می توان چنین پنداشت که توان نظامی ترکیه کمتر از ایران است؟

خوب، بررسی خروجی رسانه های پ ک ک نشان می دهد که پیروزی ایران علیه پژاک یک پیروزی نظامی نبوده است، بلکه پیروزی سیاسی بوده که به ایران و پ ک ک اجازه داده است که به توافقی برسند و آن را آتش بس بنامند. چنین به نظر می رسد که پ ک ک و ایران فهمیده اند که آنها هردو به یکدیگر برای نقشه سیاسی  تغییرات خاورمیانه  نیاز دارند. به ویژه ناآرامی ها در سوریه ایران و پ ک ک را متقاعد ساخت هم پیمانی تازه یی بین آن دو شکل گیرد و راهی بین ایران و سوریه که از کردستان عراق می گذرد باز شود. تحلیل های پیش رو به ویژه به نسبت درک ما بسیار مهم است، حداقل درک توسعه و گسترده تر شدن فعالیت های پ ک ک . این تحلیل یوسف زیاد  در یک موسسه وابسته به  پ ک ک یعنی مرکز کردی برای مطالعات استراتژیک است. نویسنده تنها یک کارشناس منطقه ای نیست، او نقش کلیدی در سازمان پ ک ک دارد. او  مسئول یک رسانه پ ک ک است. بنابراین تحلیل او را باید جدی گرفته شود. چنانچه ترکیه به توافقی با آمریکا برای نصب واحدهای رادار موشکی با ناتو در ترکیه رسید، ایران در اینکه ترکیه را از غرب دور کند، شکست خورد. آینده ایران، کشوری منزوی در منطقه است. تصمیم ترکیه در حمایت از برنامه های آمریکا در خاورمیانه ایران را عمیقا آشفته نموده است. بنابراین دولتهای همسایه نمی توانند با ایران همپیمانی ای بنیان نهند، ایران باید با بازیگران منطقه ای  بدون دولت هم پیمانی تشکیل دهد. گروهای شناخته شده ای که ایران با آنها همپیمانی دارد، حزب الله لبنان، انصار السنه، حماس و … می باشند. حزب عدالت و توسعه با کشاندن گروه حماس به سمت ترکیه  توانسته است تاثیرگذار باشد بر دوری این گروه از ایران. نتیجه توافق فی مابین این گروه و ترکیه، تعطیلی دفاتر حماس در دمشق است.

 

زیاد در ادامه اظهاراتش می گوید که :” این گام، بهترین  موقعیت برای ایران بود که همپیانیی با کردها و شیعه ها بنیان نهد(منظور نویسنده از همپیمانی شیعه – کرد، همپیمانی ایران – پ ک ک است). چنانچه ما مشاهده می کنیم منافع کردها و شیعه ها حول چنین همپیمانی می چرخد.مدل اسلام میانه روی ترکیه چالش جدیی را متوجه مدل اسلامی ایران کرد. گسترش مدل ترکی از اسلام در سراسر جهان عرب یک پروژه آمریکایی است.”

تجزیه و تحلیل زیاد با اضافه کردن موقعیت سوریه در معادلات عمیق تر می شود.” رژیم اسد در سوریه برای ایران خیلی مهم است. بعد از سقوط رژیم اسد، ایران  نمی تواند حکومت اقلیم کردستان را متقاعد کند که در کنار ایران باقی بماند. تلاشهای رژیم ترکیه برای سرنگونی رژیم اسد درنهایت می توند علیه منافع ایران و کردها در منطقه باشد. تنها راه برای پایان بخشی به توطئه بین المللی علیه ایران و سوریه تشکیل یک محور همپیمان با کردها می تواند باشد. با چنین همپیمانی، ایران منطقه عملیاتی جدیدی غیر از لبنان و افغانستان را در اختیار خواهد داشت، این منطقه می تواند به یک زمین تنفس برای ایران تبدیل شود.”

با توجه به بازیگران سیاسی در  این منطقه، زیاد فکر می کند که مسعود بارزانی، رئیس پارت دمکرات کردستان –عراق، می تواند مخالف چنین همپیمانی باشد، زیرا بارزانی  به منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه خدمت می کند. بنابراین  زیاد اظهار می دارد که :” رکن و اساس اصلی از چنین همپیمانی می تواند بین ایران و پ ک ک باشد. سند این ادعا نیز این است که پ ک ک در تمام بخشهای کردستان فعال است، اگر این دو، ایران و پ ک ک به توافقی برسند به این معناست که تمام بخش های کردستان می توانند تبدیل به بخشی از این همپیمانی شوند.” با چنین همپیمانی ، پ ک ک امیدوار است که دوباره مشروعیتی  منطقه ای را  از سوی ایران بدست آورد. زیاد اظهار می کند که ” پیش شرط چنین توافقی باید شناسایی موقعیت کردها در منطقه از سوی ایران باشد.” با توجه به این سند و تجزیه و تحلیل های بسیاری که از سوی رسانه های طرفدار پ ک ک منتشر شده است، مشخص می شود  که  در زمانی که ایران و پ ک ک به توافق یا آنچه آتش بس نامیده می شود رسیده اند، پیروزی ایران علیه پژاک یک پیروزی نظامی نبود، بلکه یک توافق سیاسی بود. این نیز می تواند نشان دهند عوارض بیشر و افزایش فعالیت های پ ک ک در ترکیه به سوی بی ثبات نمودن وضعیت داخلی ترکیه  در راستای خدمت به منافع ایران باشد.

این مقاله را وب سایت ویکلیکس در سال 2013 منتشر کرده است.

https://wikileaks.org/gifiles/docs/27/2738681_-os-turkey-iran-iraq-turkish-op-ed-pkk-iran-axis-.html

 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی