"an independent online kurdish website

در دومین روز پس از رخداد زمین لرزه در کرمانشاه، بسیاری مقامات کشورها پیام‌های تسلیت و همدردی با مردم ایران منتشر کردند.

هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیام توئیتری خود دوشنبه شب به وقت واشنگتن ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان به بازماندگان تسلیت گفت.

زلزله ۷.۳ ریشتری یکشنبه شب، ۲۱ آبان مناطقی از غرب ایران و شرق عراق را لرزاند که موجب خسارات فراوانی به شهرهای سرپل ذهاب، ازگله و قصر شیرین و روستاهای این مناطق شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توئیتر رسمی خود نوشت: «ایالات متحده به همه کسانی که از زلزله در ایران و عراق آسیب دیدند، تسلیت می‌گوید. ما همه خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان و کسانی که آسیب دیدند را در یادمان خواهیم داشت.»

در حالیکه آمار کشته‌ها و زخمی‌های زلزله کرمانشاه پس از گذشت دو روز همچنان افزایش می‌یابد، مقام‌های دیگر کشورها و نهادهای بین‌المللی با زلزله زدگان ابراز همدردی کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی عصر سه‌شنبه ۲۳ آبان گزارش داد که تعداد کشته‌ها بر اساس آمار پزشکی قانونی به ۴۳۲ نفر و تعداد زخمی ها به بیش از هفت هزار و هشتصد نفر رسیده است. ضمن اینکه مدیر روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که دست کم حدود صد نفر بدون مجوز دفن شده‌اند که این آمار باید به آمار پزشکی قانونی اضافه شود.

رسانه‌های داخلی ایران با انتشار تصاویر و عکسهایی از آسیب دیدگان زلزله شامگاه یکشنبه تلاش کردند بازتاب همدلی و همدردی ملی با آسیب دیدگان باشند. حتی برخی از روزنامه‌های سراسری و استانی در اقدامی بی سابقه در تیترهای خود این همدردی را به زبان کُردی منتشر كردند.

دولت ایران نیز روز سه شنبه را روز عزای عمومی اعلام کرده است.

واکنش دیگران

وزرای خارجه کشورهای اروپایی از جمله آلمان، اتریش، بریتانیا، فرانسه و روسای جمهوری کشورهای منطقه، دبیر کل سازمان ملل و امیر کویت با ایرانیان ابراز همدردی کردند.

ضمن اینکه برخی از کشورها نظیر ترکیه برای اعزام نیروهای امدادرسان و کمک‌های اضطراری به ایران ابراز آمادگی کردند.

سفر روحانی به کرمانشاه

رئیس جمهوری ایران در دومین روز پس از زلزله به این مناطق سفر کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای روحانی که به همراه برخی از اعضای دولت به سرپل ذهاب سفر کرده بود وعده داد که کمک‌های بلاعوض و وام طولانی مدت به زلزله زدگان اختصاص یابد. او همچنین وعده داد که کار بازسازی این مناطق به زودی آغاز شود.

در عین حال، تصاویر و ویدئوهایی منتشر شد که از اعتراض مردم به روحانی درباره نحوه امدادرسانی حکایت داشت.

 

 

ورود حسن روحانی به مناطق زلزله زده؛ مردم به نحوه امدادرسانی اعتراض کردند.

رسانه‌های داخلی ایران گزارش داده‌اند که روز سه‌شنبه با وجود انتشار اخبار سرعت بخشیدن به امدادرسانی و اقدام ارتش برای برپایی بیمارستان های صحرایی و افزایش خدمات درمانی، اعلام کردند که همچنان بخش‌های از شهر‌های زلزله زده آب آشامیدنی و برق ندارند.

خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده به طور صد در صد ویران شده است و چندین روستا کاملا از بین رفته‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران ایران اعلام کرده است که حدود یک میلیون و پانصدهزار نفر تحت تاثیر این زلزله بوده‌اند.

در این بین، در حالیکه اخبار رسمی از توزیع مواد مورد نیاز زلزله زدگان خبر می‌دهد، مشاهدات خبرنگاران حاکی از آن است که در برخی مناطق مواد غذایی، پتو و لوازم گرمایشی به اندازه کافی وجود ندارد.

همزمان، با وجود اعلام آواربرداری از بیش از ۹۰ درصد مناطق زلزله زده، خبرگزاری ایلنا نوشته است که هنوز در برخی مناطق خانواده‌ها زیر آوار مانده‌اند و نزدیکان آنها تقاضای کمک دارند.

 

ابراز همدردی وزارت خارجه آمریکا با قربانیان زلزله غرب ایران: به یادتان هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی به زلزله اخیر غرب ایران و در مرز عراق واکنش نشان داد. «هثر نوئرت» در پیام خود با خانواده قربانیان این زلزله ابراز همدردی کرد.

زلزله ۷.۳ ریشتری در حلبچه در نزدیکی مرز عراق با ایران یکشنبه ۲۱ آبان روی داد که تا دوشنبه شب، تعداد کشته‌های آن به ۴۳۰ نفر رسید و تعداد مجروحان نیز از هفت هزار و یکصد نفر گذشت.

خانم «هثر نوئرت» در پیام توئیتری خود دوشنبه غروب به وقت واشنگتن (بامداد سه شنبه ۲۳ آبان به وقت ایران) ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان به بازماندگان تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توئیتر رسمی خود نوشت: «ایالات متحده به همه کسانی که از زلزله در ایران و عراق آسیب دیدند، تسلیت می‌گوید. ما همه خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان و کسانی که آسیب دیدند را در یاد مان خواهیم داشت.»

 

سناتور مستقل آمریکا از ایالت ورمانت، برنی سندرز، از دولت پرزیدنت ترامپ خواسته است که سیاست را کنار گذاشته و دست کمک به سوی ایران دراز کند.

سناتور سندرزدر چند توئیت خود ضمن ابراز همدردی با خانواده‌ها در شهر‌های آسیب دیده، ابراز امیدواری کرده که مانند سال ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲، آمریکا به یاری ایران برود و هر کمکی لازم باشد ارائه دهد. به نظر آقای سندرز این فرصتی مهم برای نشان دادن دوستی است.

اسرائیل نیز به نوبه خود ابراز همدردی کرد اما از پیشنهاد کمک خودداری کرد. وزیر اطلاعات اسرائیل در یک بیانیه به مردم ایران و عراق تسلیت گفته است. گفته می‌شود در سال ۲۰۰۳، پس از وقوع زمین لرزه در بم، اسرائیل به فکر ارائه کمک بود اما وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران گفته بود از هر کشوری جز اسرائیل کمک خواهد پذیرفت.

در این میان، دولت ایران پس از تآمل قابل توجه، روز سه شنبه به خبرنگاران خارجی اجازه سفر به مناطق آسیب دیده داد. خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز که اجازه سفر به این مناطق را نیافته بود، روز سه‌شنبه وارد کرمانشاه شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در واکنش به پیشنهاد دیگر کشورها برای ارسال کمک به ایران، در توئیتی اعلام کرده است که ایران، خود فعلا می‌تواند به آسیب دیدگان رسیدگی کند.

زلزله ۷.۳ ریشتری یکشنبه شب، ۲۱ آبان مناطقی از غرب ایران و شرق عراق را لرزاند که موجب خسارات فراوانی به شهرهای سرپل ذهاب، ازگله و قصر شیرین و روستاهای این مناطق شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، کانون زلزله ۳۲ کیلومتری حلبچه، حدود ۱۰۳ کیلومتری جنوب شرق سلیمانیه اقلیم کردستان، گزارش شده است.

نهادهای رسمی ایران از کشته شدن صدها نفر خبر داده اند و این در حالی است که به نوشته خبرگزاری مهر، برخی از کشته‌ها که اجساد آنها بدون جواز پزشکی قانونی دفن شده‌اند در آمار نیامده‌اند.

زلزله غرب ایران، تا چند کشور از حمله ترکیه، کویت و حتی اسرائیل حس شد. به نظر می رسد نزدیکی عمق این زلزله به سطح زمین (۲۳.۲ کیلومتر) موجب شعال گسترده آن شد. سازمان ملل می گوید نزدیک دو میلیون نفر در شعاع یکصد کیلومتری کانون زلزله بودند که بیشتر آنها در استان های کرمانشاه و کردستان ایران هستند.

آمار کشته و مجروحان زلزله یکشنبه شب رو به افزایش است. این رقم از ۴۰ کشته به بیش از ۳۰۰ نفر کشته رسیده است.

این زلزله مرگبارترین زلزله امسال جهان بوده و بعد از آن زلزله مکزیک با ۲۳۷ کشته قرار دارد. زلزله بم در سال ۱۳۸۲ و رودبار در سال ۱۳۶۹ دو زلزله بزرگ ایران در سه دهه اخیر هستند که دهها هزار کشته برجای گذاشتند.

در حالیکه مقام های ارشد دولتی برای کمک و مدیریت به مناطق زلزله زده اعزام شده اند، مردم در منطقه از کمک رسانی ناراضی هستند. در هوای سرد منطقه حدود ۷۰ هزار نفر پس از زلزله نیاز به سرپناه دارند.

خانه های زیادی بخصوص در مناطق روستایی سرپل ذهاب و کرمانشاه تخریب شده اند.

بر اساس خبرهایی که تا کنون منتشر شده بیشترین خسارت به شهر سرپل‌ ذهاب و روستاهای اطراف آن وارد شده است.

خبرگزاری ایرنا این عکس را از یکی از واحدهای مسکن مهر که در زلزله کرمانشاه تخریب شده، گذاشته. خانه های جدیدی که به نظر می رسد مقاومتی در مقابل زلزله نداشت.

 

 بهت و انتقاد از ویران شدن خانه‌های نوساز مسکن مهر در زمین لرزه کرمانشاه

زمین لرزه شدید در استان کرمانشاه علاوه بر ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان و تلاش برای کمک رسانی، انتقادهای بسیاری را نیز متوجه ضعف و مقاوم نبودن پروژه مسکن مهر آن منطقه در برابر زمین لرزه کرد.

پروژه مسکن مهر که از طرح‌های اصلی دولت محمود احمدی نژاد برای رفع مشکل گرانی و کمبود خانه در ایران بود، با انتقادهایی از جمله نداشتن امکانات اولیه و دوری از شهر اصلی مواجه بود اما در پی زلزله یکشنبه شب ۲۱ آبان در مناطق مرزی استان کرمانشاه، مقاوم نبودن این خانه ها نیز به ایرادات پروژه اضافه شد.

تصاویر خبرگزاری‌های داخلی ایران نشان می‌دهد که ساختمان‌های مسکن مهر در شهر سرپل ذهاب، که همگی نوساز هستند به شدت آسیب دیده و غیرقابل سکونت شده‌اند. حتی برخی از این ساختمان‌ها کاملا ویران شده و ساکنان آن جان باخته‌اند.

در همین رابطه علی بیت الهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تخریب گسترده واحدهای مسکن مهر در کرمانشاه به ویژه سر پل ذهاب به خبرگزاری ایلنا گفت: «اینکه گفته می شود علت تخریب این واحدها، مجاورت انها با گسل است، درست نیست و کاملا رد می‌شود.»

او با تاکید بر اینکه علت اصلی تخریب واحدهای مسکن مهر فقدان ایمنی و مقاومت این ساختمان‌ها است، گفت: «در زلزله اخیر بجنورد هم شاهد تخریب جدی واحدهای مسکن مهر بودیم و زلزله کرمانشاه هم نشان داد که مسکن مهر این منطقه هم در برابر زلزله مقاوم نیست.»

این درحالیست که دولت آقای احمدی‌نژاد وعده داده بود که مسکن مهر با آخرین استانداردهای ساخت و ساز و با امکانات کامل ساخته و تحویل داده شود.

 

ویرانی شدید پروژه مسکن مهر در سرپل ذهاب

در دوره اول دولت احمدی نژاد، کارشناسان بررسی‌های لازم برای ساخت پروژه را انجام داده و طرح ساخت مسکن مهر با پیش بینی ۲۰ هزار واحد مسکونی به دولت بردند اما در جلسه هیات دولت، احمدی نژاد بدون بررسی و محاسبه، طرح کارشناسی شده را رد کرد و همانجا اعلام کرد که یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن باید ساخته شود؛ یعنی ۷۵ برابر بیش از نظر کارشناسی.

نتیجه این تصمیم رئیس دولت نهم در اوایل ریاست جمهوری این بود که برخی از متقاضیان مسکن پس از سالها هنوز نتوانسته‌اند مسکن خود را تحویل بگیرند و برخی هم که تحویل گرفته‌اند آن را فاقد امکانات زندگی می‌دانند.

دولت روحانی نیز از منتقدان پروژه مسکن مهر بوده است و بارها اعلام کرده که پروژه برای تحویل به متقاضیان نیازمند اصلاح اساسی است.

حال مشخص شده است که برخی از این خانه‌ها علاوه بر اینکه امکانات مناسبی ندارند، در برابر زلزله نیز مقاوم نیستند. 

 

منبع:  صدای امریکا

 

 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی