"an independent online kurdish website

سارا دینیوس که از سال ۲۰۱۵ دبیر دائمی آکادمی سوئد است در پی رسوایی آزار جنسی توسط همسر یکی از اعضاء، از سمت خود کناره گیری کرد

در پی جنجال های اخیر آکادمی سوئد که مسئول انتخاب برنده نوبل ادبیات است، اعطای جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ لغو شد.

به این ترتیب، در سال ۲۰۱۹، جایزه نوبل ادبیات دو برنده خواهد داشت.

ارتباط متهم آزار جنسی و آکادمی سوئد

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷، یک روزنامه سوئدی گزارش داد که هجده زن، عکاس فرانسوی «ژان کلود آرنول»، شوهر یکی از اعضای آکادمی را به آزار جنسی متهم کرده اند.

بر اساس گزارش های منتشر شده در سوئد، پرنسس «ویکتوریا» وارث تاج و تخت سوئد یکی از زنانی است که ادعا کرده در یکی از رویدادهای فرهنگی توسط آقای «آرنول» مورد آزار جنسی قرار گرفته است.

«ژان کلود آرنول» یکی از چهره های بانفوذ فرهنگی در سوئد است و کلوپ مشهور فرهنگی «فروم» در استکهلم را همراه با همسرش «کاتارینا فراستِنسون»، شاعر و عضو آکادمی مدیریت می کند و در طول سالها حمایت زیادی از آکادمی سوئد دریافت کرده است.

استعفاهای پی در پی و لغو نوبل ادبیات

پس از این رسوایی ها، «سارا دینیوس»، دبیر آکادمی سوئد هرگونه ارتباط میان آکادمی و مراکز تحت مدیریت «آرنول» را قطع کرد و خواستار تشکیل کمیته ای برای بررسی اتهامات علیه آقای «آرنول» شد. در جریان این بررسی ها، مسأله کناره گیری «کاتارینا فراستِنسون»، همسر «ژان کلود آرنول» مطرح شد که برخی با آن مخالفت کردند و سه نفر در اعتراض به شیوه مدیریت این بحران استعفا دادند.

پس از این فشارها، خانم «دینیوس» نیز ناگزیر به استعفا شد. او که پژوهشگر تاریخ ادبیات دانشگاه استکهلم است نخستین زنی است که مدیریت آکادمی سوئد را در دست دارد و در طول سالها فعالیت خود سعی کرده سنتهای قدیمی را از میان بردارد و به مدرن کردن آکادمی کمک کند.

با کناره گیری او از ریاست آکادمی سوئد، چند عضو دیگر آکادمی هم استعفا دادند. بسیاری در حمایت از او جلوی ساختمان آکادمی جمع شدند. معترضان می گویند چرا تاوان کار ناپسند یک مرد را یک زن باید پس دهد.

 

عده ای از چهره های شناخته شده فرهنگی سوئد نیز در حمایت از خانم «دینیوس»، بلوزهایی شبیه بلوز پاپیونی او پوشیدند و عکسهای خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

پس از بالا گرفتن جنجال ها، مسأله لغو نوبل ادبیات مطرح شد.

موافقان می گفتند هیچ نویسنده ای دلش نمی خواهد در بحبوحه بحرانی که گریبانگیر آکادمی شده، جایزه نوبلش را دریافت کند و بهتر است آکادمی فرصت داشته باشد اعتبار از دست رفته اش را بازگرداند.

ولی مخالفان می گویند اعطاء نکردن نوبل ادبیات، اعتبار جایزه نوبل را زیر سوال می برد و از آنجایی که از کمیته ۵ نفره تصمیم گیرنده برنده نوبل ادبیات، کسی استعفا نداده، این جایزه باید اعطاء شود.

در نهایت، تصمیم بر آن شد که نوبل ادبیات امسال و سال آینده ادغام شوند.

خالی ماندن ۸ صندلی ؛ نیاز به اصلاح قوانین دویست ساله

در حال حاضر، آکادمی سوئد پس از استعفای ۸ عضو خود، دارای ۱۰ عضو است.

اعضای آکادمی سوئد به صورت دائمی در این سمت قرار می گیرند و طبق قوانین، اجازه کناره گیری ندارند. بر اساس قوانین جاری، صندلی هر عضوی که استعفا دهد تا زمان مرگ او خالی خواهد ماند.

کارل گوستاو شانزدهم ، پادشاه سوئد که از حامیان آکادمی سوئد است پیشنهاد کرده قوانین تغییر کنند تا اعضاء به انتخاب خود از سمتشان کناره گیری کنند.

اما حتی اگر قوانین اصلاح شوند و برای گرفتن اعضای جدید رأی گیری شود، تعداد اعضای کنونی برای انجام این رأی گیری کافی نیست.

 

تلاش برای به دست آوردن اعتبار از دست رفته

مشکل اصلی آکادمی سوئد، خدشه دار شدن اعتبارش است. این آکادمی که مسئولیت انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات را بر عهده دارد، در طول سالها به رغم انتقادهای گاه و بی گاه، توانسته اعتبار و ارزش خود را حفظ کند.

اعضای آکادمی معمولا در ماه مه هر سال، فهرستی از کسانی را که شایسته دریافت نوبل ادبیات هستند تهیه می کنند و تمام تابستان را به بررسی آثار نویسنده هایی که در این لیست هستند اختصاص می دهند.

هر چند اعطاء نکردن جایزه نوبل ادبیات، خبر خوشایندی برای نویسنده ها و چهره های فرهنگی نیست، اما این تصمیم آکادمی با استقبال روبرو شده است به امید آنکه سال آینده، اعتبار از دست رفته بازگردد و برنده نوبل ادبیات توسط یک آکادمی باثبات و معتبر انتخاب شود.

 

منبع: صدای امریکا

 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی