"an independent online kurdish website

این روز درجامعه امروز ایران یاجشن گرفته نمی شود یا اگر تحت شرایطی وفشار زیاد دختران آگاه و زنان قهرمان، کم رنگ اجراء می شودو یا بخاطر تولد فاطمه زهرا که به این روز انداختنش،! به دلایل زیرین است.

یکم برای اینکه روز زنان آگاه وکارگر است و توسط زنی چپ و قهرمانی بنام کلارا زتکین آلمانی در دومین کنگره بین المللی زنان در دانمارک درسال 1911 پیشنهاد شده بود. دوم این که در جمهوری اسلامی، ازبنیاد ضد زن، چیزی که مربوط به زنان است، نادیده می گیرند و یا کم اهمیت می دانند. بد نیست برای قشر جوان (دختران و پسران)، آنهائی که از تاریخ بنیانگذار 8 مارس کم می دانند، شمه ای از زندگی این شیر زن تاریخ را بدست دهیم.

هشتم مارس هر سال، همراه با برپایی جشن و مراسم بزرگداشت روز جهانی زن، نام کلارا زتکین برای ما زنده می ‌شود، چرا که او پیشنهاد دهنده وبانی انتخاب چنین روزی در دومین کنگره ی زنان سوسیالیست در سال 1911 در کپنهاگ دانمارک بود.

کلارا زتکین روز ۵ ژوئیه ۱۸۵۷ در آلمان به دنیا آمد و در سال ۱۹۳۳ درشهری در نزدیکی مسکودرگذشت. او یکی از بانفوذترین چهره ‌های سیاسی آلمان دردفاع ازحقوق زنان، دفاع ازمبارزه ‌ی طبقاتی کار گران علیه نظام سرمایه ‌داری، مبارزه علیه جنگ و فاشیسم در اوایل قرن بیستم بود.

کلارا زتکین نه تنهاتضادی بین فعالیت برای حقوق زنان ومبارزه برای برقراری جامعه ‌ای عادلانه که کنترل تولید بدست کارگران باشد، نمی‌دید و برای تحقق هر دوی آنان مبارزه می ‌کرد، بلکه رهایی کامل زن را تنها در بستر مناسباتی امکان پذیر می دانست که آنان را از وابستگی اقتصادی برهاند. به همین دلیل او مردها را دشمن واقعی زنان نمی دانست، بلکه روابط و مناسبات موجود را دشمن هر دوی آنان می شمر برای تحقق این ایده، کلارا زتکین نیز مانند بسیاری از زنان و مردان مبارز بایستی بهای سنگینی می‌پرداخت.

خاطرات من از لنین

پیوستن او در سن ۲۱ سالگی به حزب سوسیال دموکرات آلمان که در آن زمان غیرقانونی بود، منجر به دستگیر ی مکرر او و در نهایت اجبار به ترک آلمان و زندگی در تبعید شد. در پائیز ۱۸۹۰ که فعالیت حزب سوسیال دموکرات آلمان آزاد شد، او نیز با خانواده ‌اش به آلمان باز گشت. کلارا در آلمان در سال ۱۸۹۹ با نقاش جوانی به نام فریدریش زوندل ازدواج کرد، اما طولی نکشید که این رابطه به شکست منجر شد

کلارا زتکین هرگز در فعالیت های سیاسی خود نقش جنس دوم را بازی نکرد و این اجازه را نیز به دیگران نداد تا چنین نقشی را به او تحمیل کنند. او از بنیانگذاران انترناسیونال اول در سال ۱۸۸۹ و یکی از نمایندگان انقلابی در فراکسیون مارکسیست‌های انقلابی حزب سوسیال دموکراسی آلمان بود. در این سال، او به همراه روزا لوگزامبورگ و کارل لیبکنشت که در سال ۱۹۱۹ ترور شدند، از این حزب جدا شده و گروه اسپارتاکوس را تشکیل دادند. این گروه، یک سال بعد، نام اتحاد اسپارتاکوس را برای خود برگزید که هسته ‌ی اولیه ‌ی حزب کمونیست آلمان را تشکیل داد. زتکین از سال ۱۹۲۷ تا ۱۹۲۹ یکی از اعضای کمیته ‌ی مرکزی این حزب بود. او همچنین از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۳۳ عضو کمیته ‌ی اجرایی انترناسیونال کمونیستی در آلمان بود. در فاصله ‌ی سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۳ در دوران جمهوری وایمار نیز او نماینده در مجلس آلمان بود.

مبارزه برای کسب حقوق زنان، یکی از مهم ترین زمینه ‌های فعالیت ‌های سیاسی- اجتماعی کلارا زتکین بود. او یکی از پیشقراولان مبارزه برای کسب حق رأی برای زنان است نشریه ‌ی زنان به نام “برابری”، از سال۱۸۹۱ تا ۱۹۱۷ به همت و با مسئولیت او منتشر می ‌شد. او در کنگره ‌ی مؤسس انترناسیونال دوم، در تاریخ ۱۹ ژولای ۱۸۸۹، بر سر خواست‌های زنان در رابطه با کسب حق رأی، انتخاب آزادانه ‌ی شغل و حمایت ویژه از زنان در قوانین اجتماعی، صریحاً به بحث بافعالان حقوق زنان می ‌پرداخت که ازمنافع طبقات، مرفه و سرمایه ‌داری حمایت می ‌کردند. او درسخنرانی خود در این جلسه چنین استدلال می‌کند:

“مامی ‌دانیم که رهایی کامل زنان، نه تنهابا به دست آوردن حق اشتغال میسراست ونه، تنها باداشتن حق تحصیل، اگرچه این‌ها نیزحقوق طبیعی ومسلم ما وحتی مقدم برحقوق سیاسی ماهستند. گواه ما،تجربه ی کشورهایی است که درآنان زنان حق شرکت درانتخابات باصطلاح همگانی،آزاد ومستقیم رادارند. دراین کشورها،حق رأی،بدون داشتن استقلال اقتصادی زنان، تفاوتی واقعی دروضعیت آنان به وجود نیاورده است.اگر رهایی اجتماعی تنها با رهایی سیاسی میسر بود، بایستی در این کشورها معضلات اجتماعی زنان نیز با کسب حق رأی حل شده باشد. ما معتقدیم که رهایی زن تنها بارهایی انسان و دربیان اقتصادی آن با رهایی کار از سرمایه میسر است. … اگر همین امروزتمام قوانین موجود نیز تغییر کرده وزنان نیز همان حقوقی را که مردان دارا هستند، بیابند،بازاین به معنای رهایی ازاستثمار اقتصادی زنان و پایان یافتن بردگی نیست”.  

8 مارس روزی است که زنان جهان بدون توجه به گرایشات مختلف فکری، عقیدتی، نژادی و … به یادآوری موفقیت ها و دستاوردهای شان می پردازند. در حقیقت، این روزمجالی است برای نگاه کردن به گذشته درمسیر تلاشها، منازعه هاو فعالیت های پیشین، و بیشتر برای نگریستن در راستای حرکت های پیش رو برای باز کردن راه در جهت شکوفایی استعدادها و فرصت هایی که در انتظار نسل آینده زنان است.

علت انتخاب 8 مارس به عنوان روز جهانی زن
سالانه ملیونها تن زن و مرد در اقصی نقاط جهان در روز هشتم مارس با ترتیب اجتماعات و گردهمایی ها این روز را گرامی میدارند. انتخاب روز هشتم مارس به عنوان روز زن بخاطر مبارزۀ زنان کارگر فابریکه نساجی کتان در سال 1857 میلادی در شهر نیویورک آمریکا بر می گردد.
شرایط کاری سخت و غیر انسانی با دستمزد کم کارگران زن در اوایل قرن بیستم که همراه با مردان در کشور های صنعتی وارد فابریکات و بازار کاری شده بودند آنان را وادار به مبارزه علیه این بی عدالتی به شکل سازمان یافته و منظم نمود. در اين روز كارگران نساجى زن در يك كارخانه بزرگ پوشاك براى اعتراض عليه شرايط بسيار سخت كارى و وضعيت اقتصادي شان دست به اعتصاب زدند. خاطره اين اعتصاب براى كارگران فابریکۀ نساجى باقى ماند. نارضايتى عمومى ازاين شرايط براى زنان كارگر ادامه داشت.
به همین دلیل روز هشتم مارس بطور سنتی بنام روز مبارزه زنان علیه بی عدالتی و فشار علیه زنان در خاطره ها باقی ماند. در سال هاى بعد در كشورهاى مختلف اروپايى و امريكا مبارزه زنان به شكل تظاهرات و اعتصاب کاری علیه فشار، تبعیض و استعمار کاری و همینطور برای داشتن حقوق برابر در اجتماع ادامه پیدا کرد.

 از جمله یکی از مهمترین مدافعان حقوق زن در آلمان خانم کلارا زتکین (1857-1933) خواسته های مبارزان زن در آلمان را مبنی بر هشت ساعت کار در روز، تعصیلات ویژه در ایام زایمان و سایر حقوق طبق قانون را تقاضا کرد.

در اروپا دومین کنفرانس سوسیالیستی زنان که در آن صد زن مبارز از هفده کشور جهان شرکت داشتند،با اثر پیشنهاد خانم کلارا زتکین در روز27 آگوست سال 1910 میلادی درکپنهاگ پایتخت دانمارک روز هشتم مارس به عنوان روز زن و روز همبستگی بخاطر دفاع از حقوق زنان و مبارزه در مقابل تبعیض های گوناگون علیه زنان بر گزیده شد.

در واقع می توان گفت آغاز حرکت برای شکل گیری یک روز و اختصاص آن به زنان، ابتدا از دل فعالیت های اعتراضی زنان کارگر در آغاز قرن بیستم در امریکای شمالی و سراسر اروپا نطفه بست:

1911: کنگره جهانی سوسیالیست ها، طی جلسه ای در کپنهاگ، «روز زن» را روز بین المللی زنان اعلام و آن را به عنوان حرکتی در جهت کسب حقوق زنان و گسترش حمایت به منظور دستیابی زنان به حق رای در سراسر جهان، تثبیت کرد. طرح پیشنهادی با موافقت بیش از یکصد تن از زنان از 17 کشور جهان در این کنگره به تصویب رسید، و نخستین پیامد آن، انتخاب سه زن در پارلمان فنلاند بود. در این کنگره تاریخ ثابتی برای برگزاری مراسم انتخاب نشد.

1911 : بازتاب کنگره کپنهاگ سبب شد که روز جهانی زن برای نخستین بار (19 مارس) در اتریش، دانمارک، آلمان و سوئیس برگزار شود، یعنی در کشورهایی که بیش از یک میلیون زن و مرد در تظاهرات بزرگی شرکت و حق رای برای زنان، امکان دستیابی به مشاغل دولتی، حقوق زنان برای کار، آموزش حرفه ای و پایان تبعیض شغلی را مطالبه کردند.

1913-1914 : با شروع جنگ جهانی، روز جهانی زن، دستمایه ای برای جنبش های زنان در سراسر جهان شد تا آن را به روزی برای اعتراض به جنگ جهانی تبدیل کنند. زنان روسی، به عنوان بخشی از جنبش صلح خواهی، نخستین مراسم روز جهانی زن را در آخرین یکشنبه ماه فوریه برگزار کردند. زنان در دیگر نقاط اروپا نیز حول و حوش 8 مارس در اعتراض به جنگ و با ابراز همبستگی با دیگر فعالان، تظاهرات باشکوهی برپا ساختند.

:1917زنان روسی، علیه عاقبت شوم جنگ، آخرین یکشنبه فوریه را برای اعتراض و اعتصاب خود و با درخواست «نان و صلح» انتخاب کردند (که بر اساس تقویم گرگوری روز 8 مارس قطعیت پیدا کرد). چهار روز بعد، تزار روسیه استعفا داد و دولت موقت حق رای برای زنان را به رسمیت شناخت.

سازمان ملل متحد و برابری جنسی
قطعنامه سازمان ملل متحد که در سال 1945 امضا شد، نخستین توافقنامه ای بود که اصل برابری زن و مرد را تصریح کرد. از آن زمان تاکنون، این قطعنامه بین المللی که منجر به ارائه استراتژی ها، استانداردها، برنامه ها و اهداف مختلف از سوی سازمان ملل شده، در پیشرفت موقعیت و وضعیت زنان در سرتاسر جهان موثر بوده است.

پس از سال ها، سازمان ملل متحد و آژانس های تخصصی اش مشارکت زنان را به عنوان شرکا برابر با مردان در دستیابی به پرورش، صلح، امنیت، و احترام کامل برای حقوق بشر مداوم، ترفیع داده اند. قدرت و اختیار زنان، نشان از چهره آشکار تلاش های سازمان ملل متحد با نظارت و تصحیح چالش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سراسر جهان دارد.

امروزه و تجلیل از روز جهانی زن

در چند ساله اخیر، 8 مارس روز جهانی زن برای زنان، نه تنها در کشورهای توسعه یافته که در جوامع در حال توسعه نیز به صورت گسترده تری مطرح و ابعاد تازه ای به خود گرفته است. جنبش رو به رشد جهانی زنان، که با برگزاری چهار کنفرانس بین المللی زنان توسط سازمان ملل متحد جهان تعمیق یافته است، در تبدیل روزجهانی زن به صف آرایی واعتراض درجهت دستیابی زنان به حقوقشان و مشارکت آنان در عرصه های سیاسی و اقتصادی یاری بسیار رسانده است.

 علاوه بر این، زنان جهان در روز جهانی زن تلاش کرده اند تا این روز را به فرصتی برای انعکاس پیشرفت ها ودستاوردهای به دست آمده، وکنش های شجاعانه و نیز عزم راسخ زنان عادی(که نقش شگفت آوری را درتاریخ کشورها وجوامع شان ایفا کرده اند) تبدیل کرده و این دستاوردها را گرامی بدارند.

هایدلبرگ، آلمان فدرال 5 مارس 2020

دکتر گلمراد مرادی

dr.g.moradi41@gmail.com

از نظر تاریخی از اینترنت پیاده کرده ام ام

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی