"an independent online kurdish website

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشته تیمی از “دیپلمات‌ها و ماموران اطلاعاتی” ایران در قتل مسعود مولوی در ترکیه نقش داشته‌اند.

مسعود مولوی وردنجانی ۲۹ آبان ۱۳۹۸/ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ در استانبول به ضرب گلوله در استانبول به قتل رسید.

رویترز به نقل از دو مقام‌ رسمی ترکیه که نخواسته‌اند نامشان فاش شود نوشت فردی که در ویدیوی لحظه قتل در کنار او قدم می‌زند “علی اسفنجانی نام دارد که مسئولیت تیم ترور آقای مولوی را بر عهده داشت.”

بنابر این گزارش، علی اسفنجانی سه روز پس از قتل موفق شده با کمک یک قاچاقچی و با هویت جعلی از ترکیه به ایران بگریزد.

این فرد یک روز پیش از قتل به کنسولگری ایران رفته بود و بعدتر هم با عامل قتل قرار ملاقات گذاشته بود.

چند ماه پیش پلیس ترکیه ویدیویی از لحظات قتل مسعود مولوی پخش کرد که از یک دوربین مدار بسته ضبط شده بود. در این ویدیو آقای مولوی با یک نفر دیگر مشغول قدم است که ناگهان مهاجم مسلحی از پشت او را هدف گلوله قرار می‌دهد.

بنابر این گزارش، پلیس ترکیه در گزارشی که دو هفته پیش منتشر کرده، درباره سابقه آقای مولوی نوشته “کارنامه‌ای نامعمول” داشت. در این گزارش آمده که آقای مولوی در گذشته در بخش امنیت سایبری وزارت دفاع ایران فعال بود اما بعدتر به یکی از صداهای منتقد مقامات ایران تبدیل شد.

مسعود مولوی یکی از عوامل امنیتی بود که حدود دو سال پیش ایران را ترک کرد و به ترکیه رفت. او را گرداننده اصلی کانال افشاگر “جعبه سیاه” می‌دانند که بارها با انتشار اسنادی بیت رهبری، قوه قضائیه و نیروهای امنیتی ایران را متهم به فساد مالی و ترور مخالفان کرد.

در گزارش رویترز همچنین به افشاگری او علیه برخی از چهره‌های سرشناس سپاه پاسداران اشاره شده که سه ماه قبل از مرگ او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. او در این پست‌ها گفته بود که دعا کنید پیش از افشای فساد مافیای این فرماندهان کشته نشوم.

با این حال روتیرز نوشته که این خبرگزاری مستقلا قادر نیست جایگاه آقای مولوی در وزارت دفاع را تایید کند.

رویترز نوشته دخالت نیروهای امنیتی ایران در قتل مسعود مولوی می‌تواند بر روابط نزدیک دو متحد قدرمتند منطقه‌ای یعنی دولت رجب طیب اردوغان و حکومت ایران تاثیر بگذارد.

یک سخنگوی پلیس ترکیه گفته در آینده جزئیات بیشتری از این پرونده منتشر خواهد کرد.

یک هفته پس از این قتل مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، قتل آقای مولوی را نمونه غم‌انگیز دیگری از سوءقصدهایی خواند که با پشتیبانی حکومت ایران صورت می‌گیرد و مخالفان حکومت هدف آن هستند.

به گفته دو مقام ترکیه که با رویترز صحبت کرده‌اند، آنکارا از ایران در خصوص دخالت دو مظنون ایرانی که پاسپورت دیپلماتیک داشتند توضیح رسمی خواهد خواست.

یکی از این مقام‌ها نیز گفت که مقامات قضایی ترکیه پیگیر این پرونده خواهند بود.

رویترز در گزارش خود نوشته که عامل قتل و چند فرد دیگر ترکیه‌ای و ایرانی که در ارتباط با این قتل بازداشت شده‌اند، اقرار کرده‌اند که دستور قتل را دو مأمور امنیتی در کنسولگری ایران صادر کرده بودند.

روتیزر به نقل از مقام ترکیه که به شرط ناشناس ماندن با آنها مصاحبه کرده نوشت “مظنونان بازداشت شده در شهادت‌های خود گفته‌اند. هر دوی این مأموران امنیتی پاسپورت دیپلماتیک داشته‌اند”.

مقام دیگری ترکیه نیز به رویترز گفته ایرانی‌ها نقش عمده‌ای در هماهنگی و انجام قتل داشتند.

پلیس ترکیه چند روز پس از قتل اعلام کرده بود که پنج نفر را در ارتباط با قتل مسعود مولوی در استانبول بازداشت کرده است.

دو مقام امنیتی ایران هم گفته بودند که مسعود مولوی پیش از قتل از سپاه پاسداران هشدارهایی دریافت کرده بود تا همکاری خود را با شرکت‌های سازنده هواپیماهای بدون سرنشین قطع کند. این دو مقام امنیتی ایران گفته‌اند او به اروپا و آمریکا هم نزدیک شده بود. رویترز اما گفته نمی‌تواند مستقلا این ادعاها را تایید کند.

به گفته یکی از این مقام‌های ایرانی، حکومت ایران به او درباره تماس با دیپلمات‌های خارجی نیز هشدار داده بود.

یکی از مقام‌های ترکیه قتل آقای مولوی را با قتل جمال خاشقچی مقایسه کرده که به بحران در روابط ترکیه و عربستان منجر شد.

این در حالی است که ترکیه و ایران نیز در خصوص ادلب در سوریه با یکدیگر اختلاف دارند و دولت اردوغان از نقش نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه ناراضی است.

به گزارش رویترز، تیمی متشکل از پلیس و سازمان امنیت ترکیه در تحقیقات خود ۳۲۰ ساعت ویدیو، ۴۹ مکان را بررسی کرده‌اند و با ۱۸۵ نفر نیز به گفت‌وگو نشسته‌اند.

حدود دو سال پیش نیز سعید کریمیان، مدیر جم ‌تی‌وی در استانبول به گلوله بسته و کشته شد. بسیاری انگشت اتهام را به سوی نهادهای اطلاعاتی ایران نشانه می‌روند.

در هفته گذشته نیز یک دادگاه در آلمان دو نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران محکوم کرده بود. بلافاصله دادگاهی در دانمارک نیز یک متهم را به خاطر همکاری با حکومت ایران برای سوءقصد علیه یکی از مخالفان این حکومت گناهکار شناخت.

منبع: بی بی سی

ڤیدیۆ 

https://www.youtube.com/watch?v=HlgofkzTkKw

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی