"an independent online kurdish website

در پی انتقاد سخنگوی وزارت بهداشت ایران از نحوه اطلاع رسانی چین در مورد کرونا، که در محافل داخلی خبرساز شد، دو چهره علمی دیگر وزارت بهداشت سخنان سخنگوی این وزارتخانه را تایید کردند.

دو روز پس از آن که کیانوش جهانپور در توئیتی از ارائه اطلاعات علمی نادرست توسط چین انتقاد کرد، حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، به خبرگزاری ایرنا گفت که با توجه به تجاربی که در ایران و سایر کشورها رخ داده است، «بعید به نظر می‌آید اندازه‌های رخداد با چیزی که چین گزارش داده همخوانی داشته باشد و یک نوع خدشه در داده‌ها دیده می‌شود.»

او سه شنبه ۱۹ فروردین با بیان این که به مرور برای کارشناسان وزارت بهداشت مشخص شد شرایط این ویروس نمی‌تواند آن‌گونه که چینی‌ها درباره آن می‌گویند، باشد، اضافه کرد که در گفت و گو با کارشناسان چینی که از آن کشور به ایران رفته بودند هم مشخص بود که «خیلی از صحبت‌ها با هم جور در نمی‌آید.»

مینو محرز، عضو کمیته ملی مبارزه با بیماری کووید ۱۹، یا همان بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، در ایران نیز در گفت و گو با ایلنا در مورد گزارش‌های چین در رابطه با کرونا گفت: «در هر صورت از چین انتظار نمی‌رود که آمار و اطلاعات دقیقی ارائه بدهد. آمار و مطالعات آن‌ها خیلی درست نبوده است.»

او با بیان این که رفتار ویروس پس از آن که در همه جای دنیا شایع شد، نشان داد، مانند آن چه چین گزارش می‌داده، نیست، گفت: «بیماری ثابت کرده‌ است که میزان کشندگی و قدرت سرایتش به طور وحشتناکی بالاتر از گفته‌های چین است.»

سخنان این دو مقام پس از آن بیان شد که کیانوش جهانپور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره وضعیت کرونا در ایران، از عملکرد چین انتقاد کرد و گفت که چین با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید-۱۹ «شوخی تلخی» با دنیا کرد. او روز یکشنبه نیز در پیامی توئیتری نوشت: «محافل آکادمیک دنیا بر اساس اطلاعات چین، حداقل آنفلوآنزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم تر قلمداد کردند، امروز یافته ها خلاف این را نشان میدهد.»

این گفته او واکنش هایی را بر انگیخت و از جمله، انتقاد تند سفیر چین در ایران را به دنبال داشت که از آقای جهانپور خواسته بود کنفرانس خبری وزیر بهداشت چین را هر روز دنبال کند و همچنین به تلاش‌های مردم چین احترام بگذارد.

برخی از حساب های توئیتری اصولگرایان نیز با یادآوری کمک دولت چین به ایران، از این توئیت آقای جهانپور انتقاد کردند. در بین برخی از چهره‌های سیاسی از جمله محمود صادقی، نماینده مجلس، در توئیتر خود از اینکه سخنان سخنگوی وزارت بهداشت با «اخم سفیر چین» روبرو شده و «سخنگوی وزارت خارجه با دستپاچگی به دنبال استمالت جویی» بوده انتقاد کرد.

این در حالی است که نحوه اطلاع‌رسانی و پنهان‌کاری خود رژیم جمهوری اسلامی، که چندین تن از مقامات دولتی و سطح بالای مدیریتی آن نیز به کرونا مبتلا شده اند، نیز با انتقادات بسیار زیادی در داخل و خارج از آن کشور رو‌به‌رو شده است. مقامات حکومت که خبر شیوع کرونا در ایران را با تاخیر و تنها پس از انتخابات مجلس منتشر کرده بودند، به جای قرنطینه کردن شهرها و تعطیلی اماکن مذهبی، همچون سایر کشورهای درگیر با شیوع این ویروس، تنها به گفتن این که باید کرونا را جدی گرفت بسنده کرده و از مردم خواستند که از خانه‌های خود بیرون نیایند.

پیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۴ فروردین در بیانیه‌ای با عنوان «دروغ‌های خامنه‌ای درباره ویروس ووهان جان مردم را به خطر می‌اندازد» مطالبی را درباره دروغ‌گویی‌ها و پنهان‌کاری‌های رژیم ایران در رابطه با ویروس کرونا بیان کرد.

ایالات متحده بارها سوءمدیریت، فساد مالی نهادینه، و غارت دارایی‌های ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات ایران و وضعیت نابسامان رفاهی مردم آن کشور دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی