"an independent online kurdish website

روزنامه گاردین در گزارشی می‌گوید بر اساس مصاحبه با پزشکان در سراسر ایران، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی زنان معترض ایرانی را با شلیک گلوله به صورت، پستان، و اندام تناسلی هدف قرار می‌دهند.

گاردین در این گزارش می‌گوید که با ۱۰ کارشناس پزشکی مصاحبه کرده است و آنها در مورد جدی بودن جراحاتی که می‌تواند صدها جوان ایرانی را با آسیب‌های دائمی مواجه کند، هشدار دادند.

پزشکان به گاردین گفتند که شلیک ماموران جمهوری اسلامی به چشم زنان، مردان و کودکان در جریان اعتراضات ضدحکومتی بسیار رایج بود.

پزشکان و پرستاران – که برای جلوگیری از بازداشت، تظاهرات‌کنندگان را به طور مخفیانه معالجه می‌کردند – به گاردین گفتند که آنها ابتدا زمانی متوجه نحوه هدف‌گیری ماموران جمهوری اسلامی شدند که دیدند زنان مجروح، زخم‌های متفاوتی با مردان دارند. در مورد مردان، ماموران حکومتی عمدتا با گلوله‌های ساچمه‌ای به پاها، باسن، و پشت آنها تیراندازی کرده‌ بودند؛ اما زنان معترض ایرانی از صورت، پستان، و اندام تناسلی هدف قرار گرفته بودند.

گاردین می‌نویسد، در حالی که قطعی اینترنت بسیاری از اقدامات خونین حکومت علیه معترضان را پنهان کرده است، عکس‌هایی که پزشکان در اختیار گاردین قرار داده‌اند زخم‌های بسیار بدی را در سراسر بدن افراد نشان می‌دهد. در برخی موارد نیروهای امنیتی از فاصله بسیار نزدیک به مردم شلیک کرده‌اند. برخی از عکس‌ها افرادی را نشان می‌دادند که ده‌ها گلوله ساچمه‌ای در اعماق گوشتشان فرو رفته است. بر اساس این گزارش، شلیک به چشمان زنان، مردان، و کودکان به طور ویژه‌ای شایع است.

یکی از پزشکان استان اصفهان به گاردین گفت، معتقد است که ماموران جمهوری اسلامی مردان و زنان را به شیوه‌های مختلف هدف قرار می‌دهند «زیرا می‌خواهند زیبایی این زنان را از بین ببرند.»

گاردین از قول یک پزشک در مازندران نیز نوشته است که در زمان خارج کردن گلوله‌ها از بدن افراد برای جلوگیری از شناسایی شدن چراغ‌ها خاموش بود. این پزشک گفت: «زنان آن‌قدر از رفتن به بیمارستان خجالت می‌کشند که بسیاری از آنها در خانه مداوا می‌شوند و این بسیار خطرناک است.»

یک جراح تهرانی نیز گفت یکی از مواردی که به او ارجاع شد یک عابر ۲۵ ساله بود که در آغاز اعتراضات گلوله به صورت، چشم‌ها، سر، و صورت او اصابت کرده بود. این پزشک گفت این جوان «تقریباً از هر دو چشم کور شده است و فقط می‌تواند نور و روشنایی را تشخیص دهد. او در شرایط خوبی نیست.»

طبق این گزارش متخصصان پزشکی، نیروهای امنیتی، از جمله بسیجی‌ها را به نادیده گرفتن شیوه‌های کنترل شورش برای جلوگیری از آسیب رساندن به اندام‌های حیاتی مردم معترض متهم کردند.

گاردین در بخش دیگری از این گزارش می‌گوید که در این باره با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برای اظهار نظر تماس گرفت، اما مقامات حکومتی هنوز پاسخی نداده‌اند.

برایان کاستنر، مشاور ارشد بحران در امور تسلیحاتی و عملیات نظامی در سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل، گفت که جراحات نشان داده شده در عکس‌های ارائه شده به روزنامه گاردین نشان می‌دهد که این زخم‌ها به طور کلی با استفاده از گلوله‌هایی که حاوی تیرهای متعدد ساچمه‌‌ای است ایجاد شده و این گلوله‌ها «برای شکار طراحی شده است و هیچ جایی در استفاده مشروع و قانونی پلیس از زور ندارد.»

یک جراح صورت و دهان به نام ایان هاچیسون نیز به گاردین گفت عکس‌های جراحات چشم و صورت معترضان ایرانی نشان می‌دهد «افرادی با گلوله‌های تفنگ ساچمه‌ای از فاصله بسیار نزدیک هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند و مستقیماً به هر دو چشم آنها شلیک شده‌است و باعث آسیب دیدگی دائمی یا نابینایی شده‌اند.»

بیش از ۴۰۰ چشم پزشک از ایران با امضای نامه ای به محمود جباروند، دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران، نسبت به کور کردن عمدی معترضان هشدار دادند.

یکی از چشم پزشکانی که نامه را امضا کرده است، گفت که چهار بیمار را که بخشی یا تمام بینایی خود را از دست داده بودند، درمان کرده‌است، از جمله یک مرد ۲۰ ساله که عکس اشعه ایکس ۱۸ گلوله را در سر و صورتش نشان داد.

او گفت هنگام درمان او «احساس وحشتناکی داشتم، خیلی عصبانی بودم و اشک در چشمانم جمع شده بود که به درد آنها نگاه می کردم. چشم حساس ترین قسمت بدن انسان است و فکر کردن به این مجروحان که همه جوان هستند و باید تا آخر عمر با این ناتوانی و کم بینایی زندگی کنند بسیار دردناک است.»

او گفت موارد مشابه بسیاری را از همکاران خود شنیده است و مجروحیت‌های گزارش شده در چشم‌ها بیش از هزار پرونده است.

این پزشک گفت که هنوز پاسخی به نامه امضا شده دریافت نکرده‌ است. یکی از مواردی که توجه زیادی را جلب کرد تیراندازی ماموران به صورت غزل رنجکش در بندرعباس بوده است. به نوشته گاردین در سایر نقاط کشور، به ویژه در استان کردستان که جمهوری اسلامی شهرها را محاصره کرده است، داوطلبان مجبورند باند و دارو را با پای پیاده قاچاق کنند.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی