"an independent online kurdish website

یک نهاد حقوق بشری در گزارشی اسامی و عکس‌های ۳۹ تن از معترضان بازداشت‌شده در خطر اعدام را منتشر کرد. این افراد در دادگاه‌های انقلاب جمهوری اسلامی به «محاربه»، «افساد فی‌الأرض»، «بغی»، و «قتل» متهم شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه ۲۶ آذر، در گزارشی با اعلام این که از آغاز اعتراضات سراسری جاری تاکنون «دست‌کم ۴۶۹ شهروند، از جمله ۶۳ کودک و ۳۲ زن» جان باخته‌اند، نسبت به خطر «اعدام» برای ۳۹ تن از معترضان هشدار داد.

در میان این نام‌ها یک رپر معترض، یک فوتبالیست شناخته‌شده، یک پزشک و یک دانشجوی پزشکی دیده می‌شوند.

انتساب اتهامات «محاربه»، «افساد فی‌الارض» و «قتل» به این بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ایران، در حالی است که وکیلان و نزدیکان شماری از آنان اعلام کرده‌اند سند و مدرکی وجود ندارد و این اتهامات را «واهی» دانسته‌اند.

دادگاه‌های انقلاب اسلامی دلیل نسبت دادن این اتهامات را به بازداشت‌شدگان مواردی از جمله «احتراق عمدی ابنیه به قصد مقابله با حکومت اسلامی»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی»، «وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی»، «ساخت کوکتل مولوتف»، و «شرکت در تجمعات غیرقانونی» اعلام کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، منوچهر مهمان‌نواز، با اتهام «محاربه» هفتم آبان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی عموزاد محاکمه شده و در ۲۳ آبان به «اعدام» محکوم شده است.

محمد قبادلو به اتهام «افساد فی‌الارض»، سامان صیدی (یاسین) و محمد بروغنی با اتهام «محاربه»، در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به «اعدام» محکوم شده‌اند.

حکم «اعدام» ماهان صدرات مرنی با اتهام «محاربه» از طریق «کشیدن سلاح سرد» به طور موقت متوقف شده و پرونده او به شعبه نهم دیوان عالی کشور ارسال شده است.

سهند نورمحمدزاده نیز در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «محاربه» به «اعدام» محکوم شده است.

بر اساس این گزارش، شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز، به ریاست قاضی سید موسی آصف‌الحسینی، پانزدهم آذر در یک پرونده مشترک مربوط به کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان، پنج شهروند معترض به نام‌های محمدمهدی کرمی، سید محمد حسینی، حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی، و رضا آریا را با اتهام «افساد فی‌الارض» به «اعدام» محکوم کرده است.

هرچند برای سعید شیرازی، محسن رضازاده قراقلو، و ابوالفضل مهری حسین حاجیلو، هنوز حکمی صادر نشده، اما قاضی صلواتی این معترضان بازداشت شده را به «افساد فی‌الارض» و «محاربه» متهم کرده و خطر صدور حکم اعدام برای آنها وجود دارد.

همچنین، توماج صالحی، رپر معترض در دادگاه انقلاب اصفهان به «افساد فی‌الارض» متهم شده و در خطر «اعدام» قرار دارد.

این نهاد حقوق بشری هشدار داده است که در استان اصفهان چند معترض بازداشت‌شده با هویت امیر نصر آزادانی فوتبالیست شناخته‌شده به «بغی» و «محاربه» متهم شده و در همین پرونده، سعید یعقوبی، صالح هاشمی، و سهیل جهانگیری، با اتهام «محاربه» در خطر «اعدام» قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این، حشمت‌الله طبرزدی نیز «در چند پرونده به محاربه» متهم شده و خطر «اعدام» برای او نیز وجود دارد.

در پرونده مرتبط با کشته شدن یک بسیجی به نام آرمان علی‌وردی نیز میلاد آزمون با اتهام «محاربه»‌ روبه‌رو شده و نستوه نیکخواه بهرامی و مهدی جهانی نیز در ارتباط با این پرونده در خطر «اعدام قرار گرفته‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران بر اساس گزارش‌های غیررسمی نوشته است که اکبر غفاری، شهروندی که در محله فلاح تهران در خانه‌اش را برای پناه دادن به معترضان باز گذاشته، به «محاربه» متهم شده و در خطر اعدام است. این شهروند که «سواد خواندن و نوشتن ندارد»، تحت شکنجه «اعتراف‌نامه‌ای» را امضا کرده که بر اساس آن «قتل یک مأمور نیروی انتظامی را گردن» گرفته است.

همچنین فرهاد و فرزاد طه‌زاده، دو برادر هستند که با اتهام «محاربه و قصاص» روبه‌رو شده‌اند و هرچند برخی گزارش‌ها نسبت به «اعدام قریب‌الوقوع» آنها هشدار داده‌اند، اما رسانه‌های حکومتی آن را تکذیب کرده و گفته‌اند پرونده این دو برادر «در مرحله بازپرسی» است.

علاوه بر این، گزارش شده است که هژار حمیدی، کاروان شاه‌پروانه، شهرام معروف‌مولا، رضا اسلام‌دوست، ایوب آغلیانی، و هیمن شاهی، شهروندان اهل اشنویه در استان آذربایجان غربی در خطر «اعدام» قرار دارند.

بنا بر گزارش این نهاد حقوق بشری، همچنین در استان سیستان و بلوچستان امید حسن‌زهی، فرشید حسن‌زهی، بهزاد حسن‌زهی، جمشید حسن‌زهی، و اسماعیل حسن‌زهی، در خطر «اعدام» قرار دارند. این شهروندان اهل روستای «چشمه زیارت» در ارتباط با کشته شدن یک عضو سپاه پاسداران به نام بهزاد براهویی بازداشت شده‌اند و «شکنجه» شده‌اند تا به «قتل» اعتراف کنند.

بر اساس این گزارش، ابراهیم ریگی، دانشجوی پزشکی که در روز «جمعه خونین زاهدان» به زخمی‌شده‌ها کمک کرده بود، روز ۲۱ مهر بازداشت شده و با اتهام «افساد فی‌الارض» و یا «محاربه» در خطر «اعدام» است.

در لاهیجان نیز یک شهروند به نام علی (ماکان) داوری از ۱۸ مهر در بازداشت است و با اتهاماتی نظیر «محاربه» و «افساد فی‌الارض» مواجه است و در خطر «اعدام» قرار دارد.

تاکنون قوه قضاییه جمهوری اسلامی محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را در تهران و مشهد اعدام کرده است.

منبع: صدای امریکا

آمار جان‌باختگان اعتراضات سراسری ایران تا ۲۶ آذر به ۴۹۶ نفر افزایش یافت

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعلام کرد از ۲۶ شهریور تا ۲۶ آذر ۴۹۶ نفر در اعتراضات ایران جان خود را از دست داده‌اند که ۶۸ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

هرانا تعداد تخمینی بازداشت‌شدگان تا ۲۶ آذر را ۱۸۴۵۲ نفر اعلام کرد.

با آغاز چهارمین ماه از اعتراضات سراسری ایران، شمار شهرهایی که در آنها اعتراضات روی داده به ۱۶۱ شهر افزایش یافته است. ۱۴۴ دانشگاه کشور نیز صحنه اعتراضات بوده‌اند.

بنا بر این آمار، شمار دانشجویان بازداشتی نیز به ۶۴۹ نفر رسیده است.

با وجود تشدید فشارهای حکومتی و صدور احکام سنگین اعدام و زندان برای بازداشت‌شدگان، اعتراضات در نقاط مختلف ایران در روز و شب شنبه ۲۶ آذر ادامه داشت.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد شامگاه شنبه ۲۶ آذر شهروندان معترض در چندین شهر شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «زن زندگی آزادی» سر داده‌اند. همچنین چند ایستگاه مترو در تهران نیز صحنه شعارهای ضدحکومتی مردم بود.

تعداد جان‌باختگان اعتراضات جاری در ایران تا ۲۵ آذر به ۴۹۵ تن رسید.

خبرگزاری هرانا ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد از ۲۶ شهریور همزمان با شروع اعتراضات در ایران تا پایان ۲۵ آذر ۶۸ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش هرانا در این مدت ۱۸۴۵۰ معترض هم دستگیر شده‌اند که هویت ۳۹۱۳ نفر از آنها مشخص شده اما بقیه بازداشتی‌ها مجهول‌الهویه هستند. همچنین در این مدت مردم ۱۶۱ شهر تجمعات اعتراضی کوچک و بزرگ برپا کرده‌اند و دانشجویان در ۱۴۴ دانشگاه کشور هم به نوعی اعتراض خود را به نمایش گذاشته‌اند که ۶۴۶ نفر از این دانشجویان روانه بازداشتگاهها و زندان‌ها شده‌اند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در نماز جمعه این شهر، با انتقاد از صدور حکم محاربه برای دکتر حمید قره‌حسنلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات گفت: «جامعه پزشکی ایران همه نگران و پریشان حکم ایشان است. او و خانواده‌اش باید آزاد بشوند.»

وی همچنین در واکنش به تعلیق دانشجویان معترض افزود:‌ «دانشجویانی که سر و صدایی می کنند، اعتراضی می‌کنند بگذارید حرفشان را بزنند و درس بخوانند و بیایند کلاس آن ها را از علم و دانشگاه محروم نکنید.»

امام جمعه زاهدان با اشاره به بازداشت گسترده کودکان و نوجوانان، خطاب به مقامات حکومت گفت : «به ملت بیندیشید. نمی‌شود حکومت کرد وقتی ملت ناراضی باشد. اینها را آزاد کنید. اینها سن بسیار پایینی دارند. اینها کودک هستند. سخت نگیرید. محاربه اعلام نکنید. حتی اگر محارب هم بودند نباید اعدام بشوند. جوانانی که کسی را نکشتند، نباید اعدام و قصاص شوند.»

جمعی از چهره های فرهنگی، ادبی و جامعه‌شناسان ایرانی نیز در بیانیه‌ای، صدور و اجرای حکم اعدام برای شهروندان معترض را محکوم کردند و خواستار «پایان هر چه سریعتر این روند شوم» شدند.

آنها در بخشی از بیانیه خود اعلام کردند: «حاکمیتی که شهامت گوش سپردن به صدای معترضان را ندارد، حاکمیتی که جرات ندارد به مردم مجال ابراز عقیده و نظر بدهد، حاکمیتی که فقدان مشروعیت خویش را با توسل به تهدید و ارعاب و اعدام لاپوشانی می کند، خیلی زود نظاره گر فروریختن پایه های قدرت خویش خواهد بود.»

مراد فرهادپور، کاظم کردوانی، یرواند آبراهامیان، فرهاد نعمانی، داریوش آشوری، یوسف اباذری، نازی عظيما، فیروزه مهاجر، لیلی برات زاده، از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

وحید اشتری، روزنامه نگار توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به یک سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی پیشتر نیز توسط دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران به ۱۸ ماه حبس محکوم شده بود. وحید اشتری افشاگر سفر خانواده محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه است که به رسوایی «سیسمونی گیت» معروف شد.

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی