"an independent online kurdish website

پژوهشگران سازمان حقوق بشر ایران پس از راستی‌آزمایی گزارش‌های مربوط به آسیب‌دیدگان چشمی، تاکنون توانسته‌اند ۱۳۸ مورد را تأیید کنند که از میان آن‌ها ۴۳ موردشان اطلاعات و مدارک پزشکی خود را تنها به شرط حفظ محرمانگی نامشان در اختیار این سازمان گذاشته‌اند.

آمار سازمان‌ حقوق‌ بشر ایران نشان می‌دهد که در سطح کشور، حدود ۹درصد کشته‌شدگان اما ۲۸درصد آسیب‌دیدگان چشمی از میان زنان بوده‌اند.

بررسی آماری درباره آسیب‌دیدگان از ناحیه چشم در جریان سرکوب اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، و مقایسه‌ آن با فهرست کشته‌شدگان، نشان می‌دهد که شلیک نیروهای سرکوبگر به صورت و چشم زنان، با تقریب بسیار بالایی «سیستماتیک و هدفمند» بوده است.

در نمونه آماری سازمان حقوق‌بشر ایران از شهر کردنشین مهاباد، واقع‌در استان آذربایجان غربی، زنان کشته‌شده تنها ۱۵درصد از کل کشته‌شدگان، اما زنانی که چشمشان آسیب‌ دیده است، ۵۶درصد از کل مصدومان چشمی بوده‌اند.

سازمان‌ حقوق‌ بشر‌ ایران با انتشار این گزارش، ضمن تأیید دوباره ارزیابی پیشین خود در ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ مبنی‌بر «سراسری، هدفمند و سیستماتیک» بودن شلیک به چشم‌ها، اکنون با مستندات بیشتری بر یافته‌های خود تأکید می‌کند.

آسیب‌دیدگان چشمی اغلب در اثر اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای (فلزی یا پلاستیکی) یک چشم و در برخی موارد هردو چشم خود را از دست داده‌‌اند.

در ۹ مورد از موارد ثبت‌شده آسیب به چشم در اثر اصابت گلوله پینت‌بال و پنج مورد نیز در اثر اصابت مستقیم گلوله گاز اشک‌آور به‌ صورت رخ داده است.

همچنین یک مورد در اثر شکستن شیشه و پرتاب بمب صوتی به داخل ماشین و یک مورد هم در اثر ضربه با پنجه‌بوکس بینایی خود را از دست داده‌اند.

در برخی گزارش‌های رسیده، به‌ویژه گزارش‌های مربوط به شهرهای کوچک‌تر، افراد آسیب‌دیده موفق به شناسایی فرد ضارب شده‌اند که سازمان حقوق بشر ایران این اطلاعات را در اختیار کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد قرار خواهد داد.

منبع: جوانمردی

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی