"an independent online kurdish website

همه‌ میدانیم که‌ روز دهم دسامبر(2023) در سوئد جائزهای علمی و ادبی‌ نوبل به‌ دانشمندان عطا گردید، در همین روز در نرویژ هم جائزه‌ صلح نوبل به‌ خانمی نرگس محمدی که‌ در ایران زندانی میباشد، داده‌ شد.

خانم نرگس محمدی پیامی برای کمیته‌ نوبل ارسال نموده‌، در آن پیام ضمن قدردانی از کمیته‌ نوبل، چنین مینویسند:  این «اقدام حمایتی معنادار و پرقدرتی از جنبش باشکوه «زن زندگی آزادی» و یک زن زندانی مدافع حقوق بشر و دموکراسی خواه است.

ایشان در آن پیام به‌ دوو مسئله‌ اشاره‌ میکند:

اولی: جنبش باشکوه «زن زندگی آزادی»

دومی: خود را مدافع حقوق بشر و دموکراسی خواه‌ معرفی کرده‌ است.

جنبش (زن زندگی آزادی)

جمله‌ (زن زندگی آزادی) که‌ خانم نرگس محمدی به‌ آن اشاره‌ نموده‌، جمله‌ای است که‌ سخنگوی بنیاد نوبل در نرویژ روزی که‌ خانم محمدی را بعنوان برنده‌ جائزه‌ صلح نوبل اعلام نمود، با جمله‌ء (زن زندگی آزادی) گفتار خود را شروع کرد، همچنین روز دهم دسامبر(2023) مجریان برنامه صلح نوبل در اسلو هنگام سپردن جائزه‌ به‌ فرزندان خانم محمدی‌ با جمله‌ «زن – زندگی – آزادی» نطق خویش شروع کردند‌ و با آن جمله‌ خاتمه‌ دادند، علاو بر آنها (کیانا و علی رحمانی) فرزندان خانم محمدی پیام مادرشان را با جملهء‌ (زن زندگی آزادی) قرائت نموده‌ و با آن جمله‌ تمام کردند. 

بیوگرافی جمله‌ (زن – زندگی – آزادی)

(روز 22 شهریور 1401) دختری به‌ اسم (ژینا امینی) اهل سقز در تهران به‌ دلیل اینکه‌ حجاب اسلامی نداشته‌ مورد ضرب و شتم نیروهای دولتی قرار میگیرد و دو روز بعد در بیمارستانی در تهران جان میسپارد و سپس جنازه‌ او را به‌ زادگاهش سقز میبرند. مردم سقز با شعار (ژن ژیان آزادی) یعنی (زن زندگی آزادی) پیکر بیجان ژینا را به‌ گورستان برده‌ و دفن نمودند. این شعار در همان روز در تمام شهرهای کردستان و همجوار کردستان به‌ شعار روز تبدیل میشود، در روزهای بعد این شعار از بعد منطقه‌ای خارج و جهانی میگردد.

لازم به‌ یادآوریست ژینا اسم دیگری هم داشته‌ و آن مهسا میباشد. که‌ بعدا” به‌ آن میپردازم.

حال به‌ محتوای جمله‌(زن زندگی آزادی) بنگریم:

زن:

همه‌ اینرا میدانیم که‌ جامعه‌ انسان از دو دسته‌ تشکیل گشته‌ و آن دو دسته‌ عبارت است، از زن و مرد.

زندگی:

زندگی یعنی وصل نمودن لحظه‌ به‌ ثانیه‌، ثانیه‌ به‌ ساعت، ساعت به‌ هفته‌ و ماه‌ و سال و قرنها میباشد که‌ احاد انسانی در یک کولبه‌ء‌ گلی با کمترین امکانات زندگی و یا در یک کاخ مجلل با انواع و اقسام خوراک و پوشاک و سائل تفریحی، ورزشی، بهداشتی و آموزشی بسر میبرد.

آزادی

آزادی مهمترین بخش آن جمله‌ میباشد، این کلمه‌ء پنج حرفی بسیار با ارش است. ارزش آنرا کسانی میدانند که‌ در زندان هستند. یکی از این زندانیان خانواده‌ء ژینا امینی بوده‌ و میباشد، این خانواده‌ در انتخاب اسم برای دخترشان یعنی ژینا آزاد نبوده‌اند و سیستم دولتی اسم مهسا را برایشان تعین میکنند.

همه‌ میدانیم در ایران حکومت اسلامی حاکم است، اگر بر مبنای اسامی اسلامی اسمی برای آن دختر تعین میشد، میبایست اسمی مانند: (خدیجه‌، فاطمه‌، معصومه‌، زینب، عایشه‌…) که‌ اسامی زنان خانواده‌ رهبران اسلام بوده‌اند، انتخاب میگشت. ولی مهسا را تعین نموده‌اند.

چرا مهسا؟

مهسا اسمی است فارسی، اگر واقعبیانه‌ به‌ ایران بنگریم ملت فارس بر ایران حکومت مینماید و حق و حقوق آزادی هم برای آنها میباشد، از این جهت است که‌ اسم مهسا را برایش تعین گشته‌ است. لازم به‌ یادآوری است شهر سقز زادگاه‌ ژینا امینی در دوران حکومت آریامهری شهر اعدام دسته‌جمعی آزادیخواهان بوده‌ و در دوران دولت اسلامی ایران هم همان سرنوشت را داشته‌ است،

مسئلهء‌ دومء خانمء محمدی:

خانم محمدی خود را مدافع حقوق بشر معرفی کرده‌ است.

در پیامی که‌ او برای‌ کمیته‌ نوبل فرستاده‌ به‌ جنبش (زن زندگی آزادی) اشاره‌ نموده‌، حتما” ایشان از این مسئله‌ اطلاع داشته‌ و دارند که‌‌ شعار (زن زندگی آزادی) توسط مردم سقز و در مراسم خاکسپاری دختری به‌ اسم ژینا امینی مطرح گشته‌ و به‌ شعار روز در ایران و جهان سعود نموده‌ است.

خانم محمدی که‌ خود را مدافع حقوق بشر میپندارد، میبایست بجای ابراز (قدردانی از کمیته‌ نوبل) به‌ خاطر بخشیدن جائز نوبل زیر عنوان {جنبش باشکوه «زن زندگی آزادی» به‌خود ایشان}، از کمیته‌ نوبل انتقاد میکرد که‌ جائز باید به‌ کسانی تعلق گیرد که‌ پایگذار جنبش (ژن ژیان آزادی یعنی زن زندگی آزادی) بوده‌اند و از تحویل گرفتن آن جائزه‌ خودداری مینمود و ثابت میکرد که‌ مدافع حقوق بشر میباشد.

اما او با فراغت افکار به‌ استقبال تحویل گرفتن جائز (جنبش زن زندگی آزادی) که‌ (اصلا” در آن دخالت نداشته)،‌ میرود و آنرا تحویل میگیرد.

زمانی که‌ خانم نرگس محمدی (مدافع حقوق بشر) به‌ مصادره‌ چنین حقی تن میدهد، دیگران باید چه‌ کاری انجام دهند! در چنین شرایطی است که‌ میگویند:

اگر چیزی بگندد نمکش میزنند

وای بر آن روز که‌ بگندد نمک!

**

هدف از پرداختن به‌ این موضع، این نیست که‌ جائز نوبل به‌ لحاظ مالی یک دولار یا بیشتر ارزش دارد، هدف اینست که‌ حق درست ادا گردد و حقوق کسی پایمال نشود!

در خاتمه‌ چند کلمه‌ای در رابطه‌ با ژینا و ژیناها:

من ژینا هستم نه‌ مهسا

مهسا اسمی است بهر حذف ما

حذف از زبان و زندگی

حذف از سرزمین و زیدوبوم ما

17/12/2023

سه‌عی سه‌قزی

Sai.saqzi@gmail.com

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی